Przedsiębiorca
27 kwietnia 2018

Geometria zawieszenia – bądź bezpieczny na drodze

Zawieszenie to jeden z najważniejszych elementów całego pojazdu. To ono wraz z kołami odpowiada za trakcję, sterowność i sposób, w jaki na drodze zachowuje się nasze auto. W związku z tym należy pamiętać, że ignorowanie wszelkich nieprawidłowości związanych z zawieszeniem może mieć nas, jaki i innych użytkowników ruchu, katastrofalne skutki. Dlatego też tak ważne są regularne przeglądy i ustawianie geometrii zawieszenia.

Koła i zawieszenie pod kontrolą

Geometria zawieszenia to usługa oferowana przez wyspecjalizowane warsztaty samochodowe, w tym także warsztat mechaniki i blacharstwa pojazdowego Stefan Pusz z miejscowości Zagwiździe. Sama geometria to zestaw parametrów poszczególnych elementów zawieszenia. Określają one ułożenie koła względem płaszczyzny jezdni i zapewniają odpowiednie przyleganie opony do nawierzchni. W większości pojazdów koła nie tworzą z podłożem idealnie prostego kąta, a ich ustawienie względem siebie odbiega od równoległego. Umożliwia to ich odpowiednie ułożenie w czasie jazdy na zakrętach. a także po obciążeniu dużymi siłami w trakcie przyspieszania lub hamowania. Do podstawowych parametrów ustawienia geometrii zawieszenia w aucie zaliczyć można: zbieżność i rozbieżność kół (czyli stopień, w jakim położone są względem siebie przednie i tylne koła) oraz kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy (odpowiadający za ustawienie kół względem osi pojazdu podczas jazdy po łuku oraz powrót koła, kierownicy i opon do jazdy na wprost podczas wychodzenia z zakrętu). Sam sworzeń zwrotnicy stanowi obrotowe połączenie koła z wahaczem. Usługa regulacji geometrii zawieszenia trwa zwykle nieco ponad pół godziny. polega na doprowadzeniu powyższych wartości do stanu zalecanego przez producenta.

Kiedy udać się do mechanika?

Podstawową przesłanką dla kierowcy informującą, że warto odwiedzić dobry warsztat samochodowy w celu wykonania regulacji geometrii, jest problem z utrzymaniem linii podczas jazdy na wprost i ściąganie auta na bok. Samochód z rozregulowaną geometrią ma także problemy z płynnym wchodzeniem w zakręty. Często o wiele łatwiej skręca on w jedną stronę niż w drugą. Kierowca może również wyraźnie odczuwać utrudnione możliwości manipulacji kierownicą. Kolejną niepożądaną oznaką jest nierównomierne zużywanie się ogumienia. Z usługi tego typu warto skorzystać również w przypadku zakupienia używanego auta lub po demontażu elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Wbrew pozorom wpływ na geometrię zawieszenia może mieć także wjechanie w dużą dziurę, a także uderzenie kołem w przeszkodę. Niezależnie od tego, czy zaobserwujemy niepożądane zachowanie naszego pojazdu czy też nie, warto tego typu przegląd wykonywać przynajmniej raz w roku. Najlepiej wiosną podczas sezonowej wymiany opon.

Regulacja geometrii zawieszenia to bardzo ważna czynność, która jest niestety bardzo często pomijana przez sporą grupę kierowców. Należy jednak o niej pamiętać, gdyż samochód z odpowiednio ustawioną geometrią prowadzi się dużo lepiej. Dzięki odpowiedniej dbałości o elementy zawieszenia i układu kierowniczego, nie będą się one przedwcześnie zużywać. Ma wpływ również na bezpieczeństwo jazdy i na koszty eksploatacji pojazdu.