Zbiornik LPG w aucie Przedsiębiorca
24 lipca 2020

Ile wynosi średnia trwałość zbiornika LPG w aucie?

Niskie ceny płynnego gazu powodują, że spore grono kierowców – szczególnie tych, którzy za kółkiem spędzają dużo czasu – przerzuca się z benzyny na to właśnie paliwo. Aby to jednak było możliwe konieczne jest zainstalowanie w aucie specjalnej instalacji paliwowej. Składa się ona z kilku elementów, spośród których zbiornik magazynujący paliwo gazowe jest jednym z ważniejszych elmentów. Jak długo możemy z niego korzystać?

Jeden zbiornik na dekadę

Obowiązujące w Polsce przepisy są jasne – zbiornik wchodzący w skład instalacji LPG, może być użytkowany przez 10 lat. Dlaczego? Ponieważ na taki okres przyznawana jest homologacja, czyli pozwolenie na użytkowanie na terenie kraju.

– Zgodnie z Ustawą o dozorze technicznym samochodowe zbiorniki LPG mogą być eksploatowane przez 10 lat od ich dopuszczenia przez Transportowy Dozór Techniczny. Ten 10-letni okres ustalono na podstawie badań trwałościowych zbiorników, a przede wszystkim ze względu na ich odporność na korozję. Istniej możliwość przedłużenia tego okresu na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez inspektora TDT– mówi specjalista firmy Auto Gaz ŚląskW zależności od miejsca i sposobu montażu zbiornika oddziaływanie czynników sprzyjających korozji powoduje iż w przypadku jednych zbiorników będzie ona dla nas widoczna gołym okiem, a w przypadku innych nie zauważymy jej śladów. Powinniśmy być jednak świadomi tego, że zbiornik jest naczyniem w którym gaz magazynowany jest pod ciśnieniem tym samym z upływem lat wzrasta ryzyko jego uszkodzenia.

Co zrobić po tym czasie?

Po upływie 10 lat od zarejestrowania instalacji, użytkownik pojazdu ma do wyboru dwie możliwości – wymienić zbiornik na fabrycznie nowy lub poddać go badaniu technicznemu. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Za nowy zbiornik zapłacimy średnio około 400 złotych plus koszty weryfikacji lub zakupu nowego wielozaworu oraz demontażu starego i montażu nowego zbiornika. Ale to jedyna słabość tej opcji. Wymianę możemy bowiem przeprowadzić od ręki i nie martwić się żadnymi formalnościami, ponieważ zbiornik w chwili montażu posiada certyfikat. Przedłużenie istniejącego certyfikatu, na podstawie badania technicznego to koszt około 250 złotych (bez kosztów demontażu i ewentualnie ponownego montażu zbiornika), a więc opcja ta może być bardziej opłacalna pod względem finansowym. Niestety, cała procedura może potrwać nawet kilka dni, co już jest sporym minusem, ponadto nie każda firma specjalizująca się w montażu instalacji, posiada odpowiednie urządzenia i jest uprawniona do współpracy z Transportowym Dozorem Technicznym. Zbiornik poddawany jest próbie ciśnieniowej oraz ocenie stanu technicznego, a uzyskany wynik powinien potwierdzić jego wytrzymałość. Jeśli zbiornik nie przejdzie tych badań z wynikiem pozytywnym jest wycofywany z eksploatacji . Czyli nie pozostaje nic innego innego wyboru jak wymienić go na nowy. Istotnym czynnikiem, który powinniśmy uwzględnić w tym przypadku jest również fakt iż decyzja o przedłużeniu eksploatacji jest wydawana na okres dwóch maksimum 3 lat.


Warto pamiętać, że wymiana zbiornika na nowy czeka nas nie tylko w momencie nadmiernego zużycia starego. Jest to koniecznością również w sytuacji, kiedy nasz samochód brał udział w poważnym wypadku lub został sprowadzony przez nas z zagranicy. Każdy zbiornik musi bowiem spełniać obowiązujące w naszym kraju wymagania prawne. Ich spełnienie jest warunkiem zarejestrowania samochodu napędzanego LPG w Polsce.