Artykuł sponsorowany

Jak badać sprawozdania finansowe?

Jak badać sprawozdania finansowe?

Na badania sprawozdań finansowych decyduje się coraz więcej przedsiębiorców, którzy nie mają obowiązku ich przeprowadzania. Uwiarygodnienie informacji prezentowanych w dokumencie tego typu ukazuje jasny i przejrzysty obraz sytuacji majątkowej i finansowej firmy. Podmioty, które muszą analizować sprawozdania, są wymienione w ustawie o rachunkowości, zgodnie z art. 64 ust. 1. Kogo to dotyczy i jak to wygląda w praktyce?

Sprawozdania finansowe – jak je dokładnie badać?

Badanie sprawozdań obowiązuje banki krajowe, instytucje kredytowe, oddziały banków zagranicznych i zakłady ubezpieczeń. Poza tym do ich przeprowadzania są zobowiązane między innymi:

  • spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
  • oddziały zagranicznych firm inwestycyjnych,
  • krajowe instytucje płatnicze,
  • instytucje pieniądza elektronicznego,
  • jednostek działające na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi.

Wszystkie podmioty, których dotyczy obowiązek badania sprawozdań finansowych, są wymienione w art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Co istotne, na takie działania może się zdecydować każda jednostka, która chce poprawić funkcjonowanie firmy.

Badanie sprawozdań firmowych przeprowadza się zazwyczaj w dwóch etapach. Pierwszy jest nazywany pracami wstępnymi, które się opierają na analizie systemu ewidencji jednostki. Mowa o planie kont, rzetelności ksiąg rachunkowych czy rejestracji operacji gospodarczych. Do tego weryfikowane są prawidłowości ustalania i ewidencji podatku od usług oraz towarów, a także przeprowadzana kontrola prawnych podstaw działalności.

Drugi etap, zwany pracami zasadniczymi, polega na sprawdzeniu prawidłowości wyceny aktywów i pasywów i ustaleniu wyniku finansowego za rok obrotowy. Biegły rewident, który je wykonuje jest w kontakcie z głównym księgowym instytucji, który nierzadko musi dostarczyć niezbędne dokumenty. Badanie sprawozdania finansowego odbywa się na podstawie umowy.

Jakie są zalety wykonania badania sprawozdania finansowego?

Badanie tego typu przede wszystkim przedstawia wszelkie niedociągnięcia, słabości i braki systemu rachunkowości. Jest to cenna wskazówka dla zarządzających, którzy mogą podjąć kroki naprawcze. Jak mówi specjalista z Biura Rachunkowego Ewa Gąsiorek, ponadto analizy pozwalają potwierdzić prawidłowość raportowanych danych oraz zwiększają zaufanie użytkowników do sprawozdania finansowego.

Nie da się też ukryć, że dobra opinia jest bardzo ważna dla przyszłych inwestorów, kontrahentów i banków. Buduje pozytywny wizerunek instytucji, jest jej wizytówką i znacznie podnosi renomę.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.