Artykuł sponsorowany

Jak drukować w sposób ekonomiczny?

Jak drukować w sposób ekonomiczny?

Na ekonomiczność druku będą miały wpływ rozmaite czynniki, między innymi format i gramatura papieru, wielkość nakładu oraz wybór technologii drukarskiej. Jednak wbrew pozorom na koszty druku wpływają nie tylko parametry materiałów wykorzystywanych bezpośrednio podczas procesu drukowania oraz wybrana technologia, ale także cechy samego projektu oddawanego w ręce drukarni.

Oszczędzanie na etapie projektowania

Przygotowywaniem projektów produktów poligraficznych do druku zajmują się DTP-owcy. Osoby profesjonalnie zajmujące się desktop publishingiem zatrudniane są w wydawnictwach, studiach graficznych, agencjach reklamowych, a nawet drukarniach. To właśnie od ich pracy w pewnej mierze również zależy, czy materiały oddane do druku będą drukowane w sposób ekonomiczny.

Bardzo ważna na etapie projektowania będzie nie tylko estetyczna i merytoryczna wartość projektu, choć bez wątpienia są to najważniejsze czynniki z punktu widzenia marketingowców, bowiem triki na ekonomiczny druk nie będą dostrzegalne dla potencjalnego klienta na efekcie końcowym. Oto, co może zrobić DTP-owiec, aby zaoszczędzić na druku:

  • zwrócić uwagę na światło (puste miejsca między elementami na stronie) oraz ogólne rozmieszczenie elementów, jeśli projekt zawiera więcej niż dwie strony – być może uda się zmniejszyć projekt o jedną stronę, co w przypadku wielkonakładowych zamówień może przełożyć się na sporą oszczędność;
  • rozważyć zmianę fontu na bardziej ekonomiczny – nawet wśród najpopularniejszych fontów znajdują się te odznaczające się walorami ekonomicznymi, np. Times New Roman czy Calibri; można także zdecydować się na font zaprojektowany specjalnie w tym celu: Ecofont;
  • stworzyć projekt o wymiarach 14,8 cm x 21 cm (oczywiście ze spadami i marginesami bezpieczeństwa), ponieważ A5 jest najbardziej ekonomicznym formatem papieru.

Oczywiście niczego nie należy robić kosztem estetyki oraz czytelności projektu.

Technologia cyfrowa czy offsetowa?

Obecnie do wyboru na rynku dostępne są dwie technologie drukarskie: cyfrowa oraz offsetowa. O różnicach w cenach między wybranymi metodami druku wypowiada się ekspert pracujący w drukarni Evja w Hecznarowicach:

Przyjęło się, że technologia cyfrowa stosowana jest przy zamówieniach niskonakładowych lub zleceniach z elementami zmiennymi, np. przy zaproszeniach imiennych. Natomiast offset rekomenduje się przy dużych nakładach, liczących sobie co najmniej kilka tysięcy egzemplarzy. Wynika to bezpośrednio z technologicznych różnic pomiędzy tymi dwoma metodami druku, wpływających na ich opłacalność. Aby uruchomić offset, konieczne jest przygotowanie płyty offsetowej, czyli tak zwanej blachy, co jest zupełnie nieopłacalne przy małej ilości egzemplarzy do druku.

Jeśli więc ma się zamiar wydrukować co najmniej kilka tysięcy egzemplarzy, zdecydowanie powinno się wybrać metodę druku offsetowego, bez względu na parametry i cechy projektu.

Kolory w obszernych publikacjach

Zapewne każdy zdaje sobie z tego sprawę, że druk kolorowy jest droższy niż czarno-biały. Jednak nie każdy wie, że nawet w sześciuset stronnicowej książce jeden, niewielki element kolorowy, znajdujący się np. na stronie tytułowej, sprawi, że cały druk będzie przez drukarza uznawany za kolorowy. Taki drobiazg potrafi wywindować cenę zamówienia co najmniej dwukrotnie. Istnieją oczywiście ekonomiczne opcje druku kolorowego (np. wkładki), o które warto dopytać drukarza, jeśli w publikacji pojawia się zaledwie kilka grafik.

Kwestia ta nie będzie miała znaczenia przy większości produktów poligraficznych, takich jak ulotki czy katalogi, które standardowo projektowane i drukowane są w kolorze.

Gramatura papieru a ekonomiczność

Cechy papieru pozostają nie bez znaczenia zarówno pod względem wizualnym projektu, jak i pod względem ekonomiczności druku. Ogółem przyjmuje się, że im wyższa gramatura papieru, tym jest on lepszej jakości – jednak, jak można się domyślić, cena również podnosi się proporcjonalnie do wysokości tego parametru. Najlepszym kompromisem będzie tutaj wybór papieru o gramaturze wynoszącej 90 g. W przypadku materiałów reklamowych będzie on zazwyczaj powlekany, jednak warto zdawać sobie sprawę, że papier niepowlekany jest tańszą opcją.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.