Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić ewidencję VAT?

Jak prowadzić ewidencję VAT?

Ewidencję VAT prowadzi się w celu określenia prawidłowej wysokości podatku od towarów i usług. Obowiązek prowadzenia rejestru spoczywa na wszystkich czynnych płatnikach VAT – podatnicy, którzy dokonują sprzedaży opodatkowanej, aby móc odliczyć VAT, muszą w prowadzonym rejestrze ująć wszystkie faktury zakupowe, będące podstawą do wyliczenia tego podatku.

Co zawiera rejestr VAT?

Ewidencjonowanie sprzedaży pozwala wyliczyć i odprowadzić kwotę należnego podatku na poczet właściwego urzędu skarbowego. Ewidencja VAT obligatoryjnie musi być prowadzona w formie elektronicznej przy użyciu specjalistycznego oprogramowania. W każdym rejestrze muszą znaleźć się następujące pozycje:

  • Dane służące identyfikacji transakcji
  • Dane niezbędne do określenia podstawy opodatkowania
  • Kwota podatku należnego
  • Kwota podatku naliczonego obniżającego podatek należny
  • Kwoty podatku, jakie muszą zostać wpłacone do urzędu skarbowego
  • Kwoty, jakie urząd skarbowy musi zwrócić

W rejestrach widnieją również informacje o ewentualnych korektach podatku należnego i naliczonego. W ewidencji muszą się także znaleźć dane kontrahentów oraz lista dowodów zakupów i sprzedaży. Prowadzenie ewidencji VAT najlepiej powierzyć księgowemu, tym bardziej że rejestr powinien być prowadzony w sposób dokładny i rzetelny. Pełną księgowość firm prowadzi Biuro Usług Rachunkowych Dora z Wrocławia.

Warto wiedzieć, że do ewidencji VAT nie muszą być wprowadzane wydatki, które nie mają wpływu na prawidłowe rozliczenie zobowiązania podatkowego — na przykład zakupy związane ze sprzedażą nieopodatkowaną lub nieuprawniające do odliczenia podatku VAT.

Ewidencja VAT. Dodatkowe informacje

Rejestr VAT nie wymaga, aby ewidencjonować wszystkie transakcje dotyczące prawa do odliczenia podatku. Oznacza to, że łączna kwota podatku naliczonego jest wystarczająca dla określenia kwoty podatku należnego. Natomiast w przypadku naliczenia VAT konieczne jest wprowadzenie wszystkich czynności podatkowych, czyli określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz dowodów nabycia środków trwałych, a także towarów i usług. Wspomniane biuro rachunkowe z Wrocławia służy doradztwem w tym zakresie i pomaga rozwiać pojawiające się wątpliwości.

Ponadto, w ewidencji musi być stosowany podział z uwzględnieniem stawek podatkowych – jest to konieczne dla właściwego sporządzenia deklaracji VAT. Podobne rozróżnienie musi być zastosowane wobec transakcji dotyczących importu lub usług świadczonych poza granicami kraju.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.