Jak przygotować firmę do przejęcia?
Prowadzenie firmy wymaga podejmowania wielu trudnych decyzji, nierzadko strategicznych. Jedną z nich jest decyzja o przygotowaniu firmy do przejęcia. Przejęcie biznesu przez większe przedsiębiorstwo jest okazją do rozwoju, zdobycia większej liczby klientów czy poszerzenia swojego obszaru działalności. Jak przygotować firmę do przejęcia? Na co zwracają uwagę przedsiębiorcy, którzy chcą dokonać przejęcia? Spieszymy z wyjaśnieniem.
Formalności dotyczące przejęcia firmy
Jeśli mamy już potencjalnego inwestora, który chce przejąć naszą firmę, warto skorzystać z pomocy prawnika. Jedną z najczęściej polecanych kancelarii, jeśli chodzi o fuzje i przejęcia, jest Kancelaria Radców Prawnych CGH w Bielsku-Białej. Dzięki pomocy doświadczonego radcy prawnego zyskamy pewność, że wszelkie formalności zostały załatwione zgodnie z prawem, nasze interesy są odpowiednio zabezpieczone, a w umowie nie znalazły się żadne niepożądane zapisy. Zanim jednak znajdziemy przedsiębiorstwo, które przejmie naszą firmę, będziemy musieli zadbać o jak najlepsze zaprezentowanie naszego biznesu.
Sytuacja ekonomiczno-prawna firmy
Tym, co najbardziej interesuje przedsiębiorców, którzy mogą dokonać przejęcia naszej firmy, są jej wyniki ekonomiczne, prawne i finansowe. Z tego względu powinniśmy w szczególności zadbać o przygotowanie zestawień, raportów i wyciągów, które będą dowodem tego, że nasz biznes faktycznie jest wart przejęcia, a w dalszej kolejności także rozwoju.
Przedmiotem zainteresowania są przede wszystkim długi. Przejęcie firmy, która jest zadłużona, jest bowiem ryzykowne. Warto więc przygotować dokumentację potwierdzającą ewentualne zadłużenie firmy oraz wysokość zaciągniętych zobowiązań, najlepiej wraz z historią kredytową. Chodzi o to, aby potencjalny inwestor miał pełen obraz naszej sytuacji.
Istotne znaczenie mają także osiągane wyniki finansowe. Wszelkiego rodzaju raporty, analizy i plany dalszego działania mogą mieć wpływ na ostateczną decyzję o przejęciu. Warto wykazać przede wszystkim przychody firmy, szczególnie jeśli świadczą one o jej rozwoju. Nie bez znaczenia są również stałe koszty, które trzeba ponieść w związku z prowadzeniem tej konkretnej firmy.
Dobrze byłoby także zrobić spis składników przedsiębiorstwa. W ich zbiór mogą wchodzić przede wszystkim posiadane budynki czy działki, zakupione maszyny, uzyskane na przestrzeni lat patenty, tajemnice przedsiębiorstwa czy różnego rodzaju koncesje i licencje. Wszystko to będzie miało wpływ nie tylko na ocenę firmy, ale także jej ewentualną późniejszą wycenę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana