Praca wózkiem widłowym Przedsiębiorca
26 listopada 2020

Jak rodzaj napędu wpływa na możliwości wykorzystania wózka widłowego?

Dostępne na rynku wózki widłowe oferowane są z trzema rodzajami napędu: elektrycznym i spalinowym. Każdy rodzaj napędu ma niepodważalne zalety i oczywiste wady. Użyteczność konkretnego modelu wózka zależy od jego dopasowania do warunków środowiska pracy. Doradzamy, jak wybrać optymalny rodzaj napędu wózka widłowego.

W obrębie napędów spalinowych i elektrycznych można wyróżnić kilka podkategorii. O możliwościach wyboru mówi przedstawiciel dystrybutora wózków widłowych IPZ, prowadzącego sprzedaż wózków widłowych w Olsztynie i Szczecinie: – Wśród wózków z napędem spalinowym mamy do wyboru modele z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, które są wyposażone w instalacje LPG. Z kolei napędy elektryczne dzielą się według sposobu zasilania: z baterii trakcyjnej kwasowo-ołowiowej lub litowo-jonowej (Li-ion). Zazwyczaj mamy możliwość zakupu wózków o podobnych parametrach, które oferowane są zarówno z napędem elektrycznym jak i spalinowym. Wyjątkiem są najcięższe wózki terenowe, dysponujące udźwigami nawet ponad 40 ton. W przypadku takich maszyn w zasadzie jedyną możliwością jest silnik wysokoprężny (Diesel). Nie zmienia to faktu, że obecnie dostępne są elektryczne wózki widłowe, które są w stanie operować ładunkami o wadze kilkunastu i więcej ton. 

Dlaczego elektryczne wózki widłowe najlepiej sprawdzają się w pomieszczeniach zamkniętych?

Maszyny transportu bliskiego, w tym wózki widłowe pracujące w zadaszonych halach magazynowych i produkcyjnych, to w większości przypadków urządzenia elektryczne. Wyjaśnieniem, dlaczego tak się dzieje, są największe zalety napędów elektrycznych:

  • brak spalinwózki widłowe z napędem elektrycznym nie emitują do otoczenia spalin, co sprawia, że mogą bezpiecznie pracować w pomieszczeniach zamkniętych i słabiej wentylowanych – napęd elektryczny doskonale sprawdza się też wszędzie tam, gdzie obowiązują podwyższone standardy czystości, np. w fabrykach farmaceutycznych, chemicznych czy w przetwórstwie spożywczym,
  • mniejsze koszty obsługi – wózki z napędem elektrycznym są droższe w zakupie, lecz tańsze w eksploatacji: nie wymagają tworzenia specjalnych stacji tankowania, są mniej awaryjne i prostsze w serwisowaniu,
  • możliwość pracy w strefach zagrożonych wybuchem – tylko wózki elektryczne można przystosować do pracy w strefach zagrożonych wybuchem łatwopalnych pyłów i gazów, poprzez wyeliminowanie iskrzenia i gromadzenia się elektryczności statycznej – w przypadku wózków z napędem spalinowym podstawową przeszkodą jest wysoka temperatura jednostki napędowej, która może być przyczyną zapłonu i wybuchu substancji łatwopalnych,
  • niski poziom hałasu – cecha ta doskonale sprawdza się w przestrzeniach, w których wózki pracują w sąsiedztwie biur, zakładów usługowych czy bezpośrednio na halach sklepów wielkopowierzchniowych i centrów handlowych,
  • łatwość i wygoda obsługi – napędy elektryczne nie wymagają znajomości mechaniki, a także poznania technik jazdy, które pozwalają na sprawne poruszanie się i maksymalne wykorzystanie możliwości maszyny,
  • precyzja sterowania – silniki elektryczne odznaczają się wysoką dynamiką i bardzo dużą precyzją działania, dzięki czemu wózki elektryczne umożliwiają bezpieczne wykonywanie skomplikowanych manewrów w ciasnych przestrzeniach magazynowych,
  • niska szkodliwość dla środowiska – wyprodukowanie wózka z napędem elektrycznym i z napędem spalinowym pozostawia porównywalny ślad węglowy, natomiast w eksploatacji maszyny z napędem elektrycznym mają znacznie mniejszą emisję CO2 (nawet przy uwzględnieniu emisji związanej z produkcją energii elektrycznej),
  • mniejsze rozmiary – wózki z napędem elektrycznym mogą mieć mniejsze rozmiary, ponieważ jednostka napędowa ma mniejsze gabaryty – dotyczy to przede wszystkim baterii trakcyjnych, wyprodukowanych w technologii litowo-jonowej, które są mniejsze i lżejsze od odpowiedników kwasowo-ołowiowych.

Dlaczego terenowe wózki widłowe mają napęd spalinowy?

Największą zaletą silników spalinowych jest możliwość pracy w terenie. Zapewniają one wózkom widłowym pełną niezależność od przyłączy energii elektrycznej. Kluczowe znaczenie ma też moc i wytrzymałość silników spalinowych.

W mniejszych modelach stosowane są silniki z instalacją gazową. Dzięki temu można uzyskać nie tylko mniejsze spalanie, ale także ograniczyć emisję toksycznych substancji do otoczenia. Wózki z instalacjami LPG mogą być z powodzeniem stosowane także w pomieszczeniach zamkniętych. Coraz częściej spotyka się też wózki spalinowe z silnikami wysokoprężnymi, które wyposażone są w wydajne filtry minimalizujące emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

W największych wózkach widłowych, które pracują na placach magazynowych, przy przeładunku towarów w portach czy na budowach stosowane są praktycznie wyłącznie silniki Diesla. Tylko jednostki wysokoprężne są w stanie zapewnić parametry pracy, wymagane przez ciężki sprzęt budowlany: niskie spalanie (w porównaniu z jednostkami benzynowymi), duża moc (wysoki moment obrotowy przy relatywnie niskich obrotach) i trwałość. Nie przeszkadza to temu, że silniki Diesla możemy spotkać nawet w niewielkich wózkach o udźwigach 1,5-2 t.

Wózki widłowe z napędem spalinowym są znacznie mniej podatne na szkodliwe oddziaływanie warunków pogodowych – wysokich i niskich temperatur oraz opadów. Napędy spalinowe są stale doskonalone: stają się coraz mniej awaryjne, mniejsze, wydajniejsze i oszczędniejsze. Dzięki temu poszerzają się możliwości ich zastosowania.

Podsumowując: wybór napędu wózka widłowego powinien być podyktowany warunkami konkretnego środowiska pracy. Jeżeli potrzebujemy maszyn o wysokiej kulturze pracy (cichych, czystych, łatwych w obsłudze), to optymalnym wyborem będzie napęd elektryczny. Natomiast wtedy, gdy liczy się moc i niezależność od źródeł zasilania, najlepiej sprawdzą się wózki widłowe z napędem spalinowym. Najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie kalkulacji kosztów dla konkretnego modelu. Należy w niej uwzględnić cenę zakupu, koszty eksploatacji i serwisu w odniesieniu do planowanego czasu użytkowania.