Jak wydawane są pozwolenia emisyjne dla przedsiębiorców?
Pozwolenia emisyjne dotyczą instalacji wykorzystywanych w ramach działalności, które powodują wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów. Przedsiębiorca może zawnioskować o pozwolenie do właściwego organu administracji publicznej, przy czym konieczne jest przedłożenie operatu ochrony atmosfery z analizą rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń.
Czym są pozwolenia emisyjne i kiedy są niezbędne?
Pozwolenie emisyjne jest pewnego rodzaju licencją dla konkretnej instalacji, która wpływa na środowisko naturalne. Na mocy dokumentu przedsiębiorca może wprowadzać gazy i pyły do atmosfery w ramach prowadzonej działalności przemysłowej. Konieczność uzyskania pozwolenia zachodzi wtedy, gdy występuje oddziaływanie na otoczenie poprzez emisję spalin oraz gdy korzystanie z zasobów środowiskowych wykracza poza ustalone normy.
Zgodnie z wprowadzoną w 2001 ustawą Prawo ochrony środowiska konieczność pozyskania pozwolenia powstaje przy emisji spalin do atmosfery, przy czym istnieją wyjątki od tej reguły. Bierze się pod uwagę charakter prowadzonej działalności i jej zakres, a także ilość i rodzaj emitowanych zanieczyszczeń. O pozwolenie na emisję do powietrza nie trzeba wnioskować, gdy instalacja wykorzystywana jest do badań nad nowymi produktami i procesami przez okres nie dłuższy niż dwa lata.
Kto wydaje pozwolenia emisyjne i co należy dołączyć do wniosku?
Pozwolenie emisyjne może wydać starosta lub prezydent miasta, marszałek województwa lub regionalny dyrektor ochrony środowiska. Marszałek zajmuje się sprawami dotyczącymi instalacji mogących mieć znaczący wpływ na środowisko, a regionalny dyrektor ochrony środowiska przyjmuje wnioski z zakresu przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych. Pozostałe sprawy rozpatruje starosta lub prezydent miasta.
Do wniosku należy dołączyć operat ochrony atmosfery wraz z analizą rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. Przygotowywaniem specjalistycznej dokumentacji zajmują się fachowcy z Przedsiębiorstwa Usług Ochrony Środowiska ATTMA, która przeprowadza pomiary emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych powstałych na skutek energetycznego spalania paliw. Oprócz tego badana jest emisja substancji z procesów technologicznych i sporządzane są bilanse energetyczne kotłów.
Poza operatem do wniosku musi zostać dołączony opis prowadzenia zamierzonej działalności sporządzony w języku nietechnicznym oraz potwierdzenie, że wnioskodawca jest upoważniony do występowania w obrocie prawnym. Niezbędne jest także określenie wielkości przedsiębiorstwa w celu ustalenia wysokości opłaty skarbowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana