Artykuł sponsorowany

Jakie firmy mają obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?

Jakie firmy mają obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?
Prowadzenie ksiąg rachunkowych (tzw. pełnych ksiąg) to obowiązek wielu przedsiębiorców. O tym, kto musi je prowadzić, można dokładnie przeczytać w ustawie o rachunkowości. Warto jednak podkreślić, że na prowadzenie pełnej księgi można również zdecydować się dobrowolnie. Dowiedz się, kto konkretnie jest prawnie zobowiązany, by prowadzić takie księgi.

Kto ma obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?

Obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych wynika z ustawy o rachunkowości (ustawa z 29 września 1994 r. – j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 2342 ze zm.) – w art. 2 ust. 1 można przeczytać, że dotyczy on bardzo wielu jednostek. Przede wszystkim dotyczy on spółek handlowych i cywilnych oraz osób prawnych (obowiązek nie dotyczy Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego). Ponadto, księgi handlowe muszą prowadzić osoby fizyczne, w tym także te prowadzące spółki cywilne, jawne i partnerskie (ich przychody muszą wynosić co najmniej 2 mln euro. Obowiązek ten dotyczy również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, tych działających np. na podstawie Prawa bankowego, a także jednostek, które realizują zadania z dotacji lub subwencji budżetu państwa. Ponadto, obowiązek muszą wypełniać także gminy, powiaty, województwa i ich związki, jednostki oraz zakłady budżetowe. Księgi handlowe prowadzić muszą także przedsiębiorcy zagraniczni, którzy uczestniczą w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dobrowolne prowadzenie ksiąg handlowych

Warto podkreślić, że osoby fizyczne, spółki jawne i cywilne osób fizycznych, a także spółki partnerskie, chociaż nie mają takiego obowiązku, to także mogą prowadzić księgi handlowe (może się tym zająć np. biuro rachunkowe Abacus z Warszawy). Jeśli podejmą taką decyzję, muszą zgłosić ten fakt w urzędzie skarbowym, a także realizować zasady określone w ustawie od początku następnego roku obrotowego. Warunkiem jest osiąganie w poprzednim roku obrotowym przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych niższych niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.