Jakie firmy mają obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?
Kto ma obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?
Obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych wynika z ustawy o rachunkowości (ustawa z 29 września 1994 r. – j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 2342 ze zm.) – w art. 2 ust. 1 można przeczytać, że dotyczy on bardzo wielu jednostek. Przede wszystkim dotyczy on spółek handlowych i cywilnych oraz osób prawnych (obowiązek nie dotyczy Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego). Ponadto, księgi handlowe muszą prowadzić osoby fizyczne, w tym także te prowadzące spółki cywilne, jawne i partnerskie (ich przychody muszą wynosić co najmniej 2 mln euro. Obowiązek ten dotyczy również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, tych działających np. na podstawie Prawa bankowego, a także jednostek, które realizują zadania z dotacji lub subwencji budżetu państwa. Ponadto, obowiązek muszą wypełniać także gminy, powiaty, województwa i ich związki, jednostki oraz zakłady budżetowe. Księgi handlowe prowadzić muszą także przedsiębiorcy zagraniczni, którzy uczestniczą w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Dobrowolne prowadzenie ksiąg handlowych
Warto podkreślić, że osoby fizyczne, spółki jawne i cywilne osób fizycznych, a także spółki partnerskie, chociaż nie mają takiego obowiązku, to także mogą prowadzić księgi handlowe (może się tym zająć np. biuro rachunkowe Abacus z Warszawy). Jeśli podejmą taką decyzję, muszą zgłosić ten fakt w urzędzie skarbowym, a także realizować zasady określone w ustawie od początku następnego roku obrotowego. Warunkiem jest osiąganie w poprzednim roku obrotowym przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych niższych niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana