Artykuł sponsorowany

Jakie podatki musi płacić przedsiębiorca?

Jakie podatki musi płacić przedsiębiorca?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest niezwykle trudnym i skomplikowanym zadaniem. Wiąże się z mnóstwem formalności, ale i opłatami - w formie podatków. Przedsiębiorca musi pamiętać o dokładnym ewidencjonowaniu wszystkich obrotów swojej firmy. Jest to podstawa do wyliczenia i uregulowania należnych podatków. Podpowiadamy, jakie opłaty jest zobowiązana uiszczać każda osoba, która prowadzi przedsiębiorstwo.

Podatek dochodowy jako podstawowa opłata w prowadzeniu firmy

Podatek dochodowy zobowiązany jest płacić każdy przedsiębiorca osiągający jakiekolwiek przychody. Warto tu rozróżnić pojęcia dochodu oraz przychodu. Pierwsze z nich oznacza faktyczny zysk firmy, jaki osiąga się po uiszczeniu wszelkich kosztów jej prowadzenia. Co istotne, osoba prowadząca firmę może wybrać sposób, w jaki będzie rozliczać się z podatku. Najpopularniejsze jest rozliczanie na zasadach ogólnych. Wyróżniamy tu dwie wysokości podatku dochodowego, czyli 17 oraz 32%.

Jak tłumaczą specjaliści z biura rachunkowego Compo System: ,,Niższa stawka opodatkowania dotyczy przedsiębiorców, których roczny dochód nie przekracza 85 528 zł, zaś wyższa – tych, których dochód jest odpowiednio większy. Warto jednak zaznaczyć, że 32% kwoty liczy się od nadwyżki w porównaniu do progu podatkowego. Oprócz tego przedsiębiorca z drugiej grupy musi zapłacić 15 395,04 zł stawki wyjściowej’’.

Inna forma rozliczania się to podatek liniowy. Jego wysokość zawsze wynosi 19%, niezależnie od kwoty dochodów. Warto wspomnieć też o ryczałcie, który wyliczany jest na podstawie osiąganego przychodu, a nie dochodu. Dokładne stawki w tym przypadku są zróżnicowane i zależą od wybranej branży. Ciekawą formą rozliczania jest karta podatkowa, która jest zależna od świadczonych usług, liczby ludności danej miejscowości, czy wieku podatnika.

Podatek od towarów i usług, czyli VAT

Powszechnie znany VAT jest podatkiem obrotowym, który obciąża tak zwaną wartość dodaną na wszystkich etapach produkcji i transportu danego towaru lub usługi. Podatek ten jest różnicą między VAT uzyskanym ze sprzedaży (podatkiem należnym), a VAT zapłaconym podczas zakupu dobra (podatkiem naliczonym). Warto wiedzieć, że wspomniany podatek także osiąga różne stawki. Najczęściej występująca w Polsce to 23%. Jeżeli jednak opłata dotyczy na przykład budowy, remontu czy termomodernizacji obiektu, wysokość wynosi 8% VAT.  Podstawowe produkty żywnościowe, takie jak chleb lub nabiał są związane z 5% VAT. Przedsiębiorcy często mają trudność w wyborze odpowiedniej stawki podatku, dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnego biura rachunkowego.  

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.