Na polskim i zagranicznym rynku konkurencja jest bardzo duża, nie tak łatwo jest się wyróżnić, dlatego tak ważne jest ciągłe podnoszenie wizerunku firmy. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i chcesz stworzyć, odbudować czy polepszyć wizerunek swojej firmy, musisz koniecznie zainwestować w działania PR-owe. Oprócz public relations istniej kilka składowych elementów, które przyniosą sukces Twojej firmie.
Czym jest wizerunek firmy?
Wizerunek firmy to nic innego jak całokształt wrażeń odczuwanych przez odbiorców, głównie klientów. Jest to obraz marki wykreowany w jej otoczeniu oraz ogół pozytywnych skojarzeń i wyobrażeń, jakie klienci mają w stosunku do podmiotu, po usłyszeniu firmy czy zobaczeniu jej logo.
Nie musi być to obraz pokrywający się z rzeczywistością.
Wizerunek firmy może być pozytywny, ale również negatywny, szkodzący reputacji firmy. Często rozumiany jest, jako reputacja firmy. Przy budowaniu wizerunku marki, tzw. image’u należy zaangażować wszystkich pracowników i otoczenie, sprecyzować cele komunikacji, nieustannie obserwować konkurencję a przede wszystkim nadać marce własny niepowtarzalny styl. Wyróżniamy
wizerunek rzeczywisty (stanowiący rzetelny i realny obraz firmy),
wizerunek własny (jak pracownicy widzą swoją firmę),
wizerunek pożądany (idealny, docelowy obraz marki),
wizerunek zewnętrzny (jak odbiorcy postrzegają naszą markę) oraz
wizerunek optymalny, łączący wszystkie wyżej wymienione. Wartość wizerunku firmy kreuje kilka czynników, tj. świadomość, lojalność i wiarygodność firmy, pozytywne skojarzenia, pozycja na rynku, marketing firmy, ochrona prawna symbolu firmowego, marek czy identyfikacji wizualnej.
Elementy kształtujące wizerunek firmy
Wyróżniamy narzędzia, które wspierają proces budowania, czy podnoszenia wizerunku firmy. Są to:
- Reklama i Public Relations.
Bardzo ważne jest budowanie marki w mediach, dlatego powinniśmy umieszczać w mediach społecznościowych i prasie informacje o nowych usługach oraz produktach, nowych pracownikach i klientach, wszystkich osiągnięciach firmy, a nawet o awansach pracowników. Warto brać udział w targach branżowych, dzielić się wiedzą z odbiorcami czy angażować się w akcje charytatywne. Pracownicy powinni polecać swoją firmę osobom z otoczenia, dzielić się opiniami w Internecie.
Wizerunek firmy powinien być spójny, nie może być budowany w sposób chaotyczny i niezaplanowany.
Warto nadać marce swój własny niepowtarzalny styl, który stanie się rozpoznawalny – mówi ekspert z
Agencji Reklamowej Arfa, która przygotowuje kompleksowe strategie reklamowe oraz zajmuje się kreowaniem wizerunku firmy od podstaw, jak i w ramach rebrandingu.
BTL, czyli below the line. Są to działania reklamowe, które
nie są skierowane do szerokiego grona odbiorców, tylko do odbiorcy indywidualnego – konkretnych klientów. Do form BTL zaliczamy standardowe ulotki, wizytówki, opakowania, odzież z nadrukiem, systemy wystawiennicze, czyli stojaki lub roll-upy, gadżety, tj. długopisy, smycze, naklejki, kalendarze, podstawki i wszystkie inne rzeczy, które klient może zatrzymać na własność. Do narzędzi, z jakich korzysta BTL możemy zaliczyć marketing bezpośredni, czyli
direct mailing, który polega głównie na dostarczaniu materiałów promocyjnych na skrzynki pocztowe odbiorców.
Product Placement to technika polegająca na lokowaniu produktów w filmach, reklamach i innych mediach. Im więcej ludzi zapamięta i skojarzy markę tym lepiej.
Sponsoring to dodatkowa forma promocji, najszybciej rozwijająca się. Polega na promowaniu danego produktu przez podmiot sponsorowany. Znak sponsora często również towarzyszy różnego rodzaju imprezom.
Sprzedaż bezpośrednia (detaliczna) polega na dotarciu do klienta w sposób bezpośredni, w miejscu jego pracy czy zamieszkania, w celu osobistej prezentacji produktów lub usług.