Przedsiębiorca
26 lutego 2018

Naprawa opon do maszyn leśnych

Maszyny leśne, takie jak kombajny leśne, forwardery, ciągniki zrywkowe czy ciągniki leśne, muszą być wyposażone w odpowiedni zestaw ogumienia. Jest to bardzo ważne dla prawidłowego poruszania się po nierównym lesistym terenie pełnym przewróconych drzew, ostrych gałęzi i kamieni czy stromych nasypów. Trudne warunki przekładają się na intensywne eksploatowanie opon maszyn leśnych – ogumienie tego typu musi być bardzo często serwisowane.

Opony maszyn rolniczych

Naprawa opon maszyn leśnych jest szczególnie wymagająca ze względu na nietypowe kształty ich bieżników. Kąty nachylenia występów bieżnika pozwalają na uzyskanie wysokiej przyczepności bez wspomagania antypoślizgowego, co niestety nie zapewnia dodatkowej ochrony przeciw uszkodzeniom mechanicznym. Pomimo zastosowania grubszych ścian bocznych czy zbrojonej stali do budowy osnowy opony w maszynie leśnej bardzo dużą liczbę klientów Serwisu Ogumienia Ryszarda Kuliszewskiego stanowią firmy związane z przemysłem leśnym, tartacznym czy drzewnym. Opony maszyn leśnych od takich producentów jak między innymi Twin Forestry są skutecznie naprawiane przy zastosowaniu innowacyjnych procesów wulkanizacyjnych (techniki naprawy na zimno bądź techniki na gorąco).

Naprawa opon diagonalnych

Coraz większa liczba maszyn leśnych, budowlanych czy rolnych wyposażona jest w nowoczesne opony radialne o znacznie większej trwałości. Jednak opony diagonalne dzięki wysokim osiągom terenowym, a także zastosowaniu w starszych wersjach maszyn są wciąż popularne. Najlepsze zakłady wulkanizacyjne zajmują się obsługą klientów posiadających maszyny zarówno z oponami radialnymi, jak i z diagonalnymi. Drugi typ ogumienia jest poddawany częstym wymianom i naprawom, dlatego działania wulkanizacyjne związane z oponami diagonalnymi muszą spełniać wszystkie normy jakościowe. Naprawa opony diagonalnej maszyn leśnych przebiega w następujących etapach:

  • Szczegółowa inspekcja budowy opony wraz z jej przeznaczeniem, a także ocena geometrii kół, amortyzatorów, zawieszenia czy układu hamulcowego.
  • Oczkowanie uszkodzenia – każde uszkodzenie wymaga dokonania tzw. zaoczkowania, czyli formowania lejka uszkodzenia. Etap ten przeprowadza się z wykorzystaniem odpowiedniego noża do opon diagonalnych.
  • Szorstkowanie lejka – uformowany lejek uszkodzenia (wycięcie) musi mieć wyrównane brzegi. Wykorzystuje się to tego stożek szlifierski, który usuwa nierówno wystające nici kordu (gumowe nici osnowy). Bardzo ważne jest to, aby oszorstkowane ramy lejka miały kształt wklęsły i szerokość równą grubości opony.
  • Pomiar średnicy uszkodzenia – etap ten pozwala na wybranie odpowiedniego wkładu naprawczego, który musi zostać sprecyzowany pod kątem ilości płócien oraz wielkości uszkodzenia
  • Płyn wulkanizacyjny – naprawiana powierzchnia opony maszyny leśnej musi zostać pokryta odpowiednią ilością warstwy płynu do wulkanizacji na gorąco. Najczęściej pomiędzy nakładaniem jednej warstwy, a kolejnej musi upłynąć jedna godzina.
  • Wypełnianie uszkodzenia surówką – surówka wulkanizacyjna nie może przekraczać temperatury 80 stopni Celsjusza. Powinna być również nałożona z kilkumilimetrowym naddatkiem.
  • Umieszczenie opony w rozwieraczu – dokonuje się: obrysu wkładu, szorstkowania powierzchni, oczyszczenia powierzchni dzięki odkurzaczowi podciśnieniowemu, sprawdzenia konsystencji płynu wulkanizacyjnego.
  • Osadzanie wkładu – po osadzeniu wkładu należy dorolować go w celu usunięcia pęcherzyków powietrza. Ważne jest również wykorzystanie dobijaka pneumatycznego.