Przedsiębiorca
20 kwietnia 2018

Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Awaria tak istotnego elementu jednostki napędowej, jak turbosprężarka, to zawsze spory problem dla posiadacza pojazdu wyposażonego właśnie w ten komponent. Wstępne objawy uszkodzonej turbiny można jednak szybko rozpoznać, są dość charakterystyczne. Pozwala to na zdiagnozowanie przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania turbosprężarki i możliwość jej szybkiej regeneracji.

Uciążliwy hałas

Najważniejszym i najbardziej odczuwalnym objawem uszkodzonej turbosprężarki jest znaczny spadek mocy silnika. Warto jednak zwrócić też uwagę, czy podczas zmniejszonych osiągów jednostki napędowej występują też niespotykane wcześniej hałasy. Podobnie jak przy większości podzespołów samochodowych, również w przypadku turbosprężarki, nieprawidłowe działanie możliwe jest do zdiagnozowania poprzez nietypowe dźwięki dochodzące z okolic turbiny. Najczęstszym z nich jest charakterystyczny, głośny gwizd. Niepokój wzbudzić też powinny wyraźnie słyszalne metaliczne odgłosy. Mogą one oznaczać brak oleju w turbosprężarce, co z kolei przekłada się na zbyt duże tarcie między poszczególnymi elementami i ich przegrzanie. Doprowadza to nawet do pęknięć wałka wirnika, czyli poważnej usterki. Jego regeneracją zajmują się jedynie profesjonaliści, tacy jak chociażby Magdalena Czachor-Radka. Warto też zwrócić uwagę na tylną część samochodu, a konkretniej na kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Czarne dymienie może oznaczać zarówno problemy z turbosprężarką, jak i np. układem paliwowym lub wtryskowym. Z kolei dym o wyraźnie niebieskim zabarwieniu niemal w każdym przypadku oznacza uszkodzoną turbinę.

Problemy z olejem

Olej silnikowy jest wykorzystywany przez turbosprężarkę jako smarowanie. Bez niego nie jest ona w stanie efektywnie pracować – przegrzewa się i niszczy. Zauważalną nieprawidłowością związaną z pracą turbosprężarki jest widoczny wyciek oleju w okolicach turbiny. Uszkodzone łożysko czy usterka pierścienia uszczelniającego powoduje pojawianie się oleju na kole sprężającym, co świadczy o konieczności naprawy turbosprężarki. Wyciek może też dotknąć innego bardzo istotnego elementu, jakim jest wirnik. Pojawiający się na nim olej oznacza spory problem dla właściciela pojazdu i w większości wypadków kończy się oddaniem turbosprężarki do regeneracji. Wycieki te – jeśli nie są zauważalne gołym okiem – objawiają się też poprzez wysokie zużycie oleju silnikowego. Często czynnikiem decydującym o tym jest wyeksploatowana jednostka napędowa. Z tego względu warto zwrócić uwagę na działanie turbosprężarki przy kupnie samochodu z rynku wtórnego. Należy jednak pamiętać, że większość usterek związanych z tym elementem silnika da się skutecznie wyeliminować dzięki profesjonalnej regeneracji.