Artykuł sponsorowany

Ochrona danych osobowych w sprzedaży i innych usługach internetowych

Ochrona danych osobowych w sprzedaży i innych usługach internetowych

Okres pandemii w Polsce to dla wielu czas poważnego kryzysu oraz załamania gospodarczego,

a dla wielu przedsiębiorców szansa na rozwój i intensyfikację sprzedaży poprzez platformy internetowe. Ważnym jest, aby sprzedaż w internecie była należycie prowadzona i zgodna z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych, czyli RODO. Jak zatem prowadzić swój biznes zgodnie z obowiązującym prawem w zakresie ochrony danych osobowych?

Jaki związek ma RODO z działalnością prowadzoną w internecie?

RODO, czyli nowe rozporządzenie o ochronie danych osobowych, od 25 maja 2018r. ma pełne zastosowanie w Unii Europejskiej. Dotyczy ono wszystkich obywateli – zarówno gwarantuje osobom fizycznym daleko idącą ochronę prywatności, jak i nakłada dodatkowe obowiązki na tych, którzy przetwarzają dane osobowe w celach zarobkowych. Zgodnie z tym rozporządzeniem każdy przedsiębiorca, który zbiera, przechowuje, utrwala, udostępnia czy usuwa dane osobowe swoich klientów staje się administratorem danych osobowych.

Przedsiębiorca internetowy, czyli administrator, powinien przetwarzać te dane zgodnie z prawem oraz zadbać o to, aby były one przetwarzane w sposób bezpieczny. Nie ma znaczenia, w jakim formacie będą one przechowywane – czy w formie papierowej, czy w systemie komputerowym – należy chronić dane, które mogą bezpośrednio lub pośrednio identyfikować klienta jako osobę fizyczną. Obowiązki wynikające z przepisów są jednakowe dla wszystkich firm, bez względu na wielkość obrotów.

Wdrożenie RODO w działalności internetowej

Najogólniej mówiąc, dostosowanie działalności internetowej do RODO wymaga zmiany polityki prywatności i regulaminu oraz wdrożenia procedur i rozwiązań zgodnych z RODO. W tym celu przeprowadza się audyt istniejących rozwiązań prawnych i technicznych z zakresu ochrony danych osobowych. Wymaga to przygotowania niezbędnej dokumentacji i praktycznego szkolenia pracowników, którym warto zapewnić permanentną, bezpośrednią opiekę konsultanta – informuje adwokat z Kancelarii Adwokackiej Beata Bieniek w Zabrzu.

Po przeprowadzeniu audytu należy przygotować lub aktualizować dokumenty dotyczące przepisów RODO w sklepie internetowym. Należą do nich:

  • regulamin sklepu internetowego,
  • polityka prywatności,
  • polityka bezpieczeństwa,
  • polityka dotycząca plików cookies,
  • instrukcja zarządzania systemem informatycznym,
  • upoważnienia do przetwarzania danych osobowych,
  • wzór oświadczenia o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • rejestr czynności przetwarzania danych osobowych,
  • rejestr incydentów związanych z naruszeniami danych osobowych,
  • rejestr osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
  • wzory formularzy przeznaczonych dla klientów sklepu, jak wzór reklamacji czy wzór odstąpienia od umowy.

Zgodnie z RODO, zadaniem regulaminu działalności prowadzonej w internecie jest informowanie klientów oraz odwiedzających stronę o ich prawach oraz o obowiązkach przedsiębiorcy. Powinien on zawierać informacje m.in. o zakresie pozyskiwania danych osobowych i sposobie ich przechowywania, danych przedsiębiorcy (dalej administratora danych osobowych), prawie do żądania usunięcia danych z baz prowadzonych przed administratora oraz pozostałych prawach klienta.

Rejestr czynności przetwarzania danych w działalności internetowej

Choć rozporządzenie o ochronie danych osobowych zakłada, że podmioty zatrudniające mniej niż 250 pracowników są zwolnione z obowiązku prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych, to właściciele firm internetowych muszą go bezwzględnie prowadzić. Wynika to z uznania, że sklepy internetowe przetwarzają dane osobowe w sposób ciągły, a nie sporadyczny. Zadaniem tego rejestru umożliwienie organowi kontrolującemu monitorowania prowadzonego przetwarzania. Przedsiębiorcy są zobowiązani do udostępnienia organowi nadzorczemu informacji w sposób czytelny i pozwalający na szybką weryfikację.

Rejestr czynności przetwarzania danych zastępuje obowiązek rejestracji prowadzonych zbiorów danych w GIODO. Dokument ten powinien zawierać informacje o:

  • administratorze danych osobowych,
  • inspektorze danych osobowych,
  • podmiotach, którym dane klientów mogą zostać udostępnione,
  • kategoriach osób, których dane są pobierane i przechowywane,
  • stosowanych środkach bezpieczeństwa.

Zgoda na profilowanie w sklepie internetowym

Kwestia profilowania, czyli wykorzystywania danych osobowych do podejmowania zautomatyzowanych decyzji, również wiąże się z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Profilowanie pozwala na kategoryzowanie klientów na podstawie ich dotychczasowych zakupów i znacząco wpływa na efektywność wielu biznesów. Przedsiębiorcy, wraz z prawem do pobierania i przechowywania danych osobowych, mają prawo uzyskać informację dotyczącą podejmowania zautomatyzowanych decyzji przez klientów.

Profilowanie ma na celu dopasowanie ofert do preferencji danego klienta oraz zwiększenie zysków, więc jest bardzo istotne w branży e-commerce. Jednak i w tym przypadku należy zadbać o to, aby było ono przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. RODO pozwala na korzystanie z algorytmów automatyzujących ocenę i decyzję, ale tylko w usystematyzowany sposób – musi być ono jawne i zrozumiałe dla wszystkich. Koniecznym jest uzyskanie zgody użytkownika, umożliwienie mu odwołania od podjętej decyzji oraz ustalenie celów profilowania.

RODO w usługach internetowych – obsługa prawna czy samodzielni

Sprzedaż i świadczenie usług poprzez platformy internetowe stale się rozwija i coraz więcej przedsiębiorców rozszerza swoją działalność o internetową sprzedaż. Aby działania te były w pełni legalne należy bezdyskusyjnie dostosować swoją firmę do wszystkich wymogów RODO i na bieżąco je monitorować. Samodzielne wprowadzenie zmian w zakresie ochrony danych osobowych jest nie tylko pracochłonne, ale i ryzykowne. Choć istnieją gotowe, dedykowane dla e-commerce rozwiązania, warto rozważyć skorzystanie z obsługi prawnej sklepów internetowych. Kwestie dotyczące formalności prowadzenia sklepów internetowych nieustannie ulegają zmianom, dlatego warto rozważyć pomoc specjalisty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.