Przedsiębiorca
30 stycznia 2019

Organizacja logistyki lotniskowej

Sprawny i bezpieczny transport bagażu w podróży to trudne wyzwanie nie tylko dla pasażerów, ale także obsługi lotniska. Porty lotnicze każdego dnia obsługują wiele lotów pasażerskich, a także czarterowych i towarowych. Sprawne zarządzanie procesami kontroli, nadawania i odbierania bagaży pasażerów lotów rozkładowych oraz przesyłek i towarów CARGO, wymaga doskonałej logistyki.

Sprawne, bieżące zarządzanie transportem bagaży w nowoczesnych portach lotniczych nie byłoby możliwe bez rozwiązań z zakresu automatyki przemysłowej. Aby pasażer po nadaniu swojego bagażu, mógł odebrać walizkę, plecak czy torbę w strefie przylotów lotniska docelowego, ładunek musi przecież przejść bardzo skomplikowaną drogę, która obejmuje wiele etapów.

W jaki sposób bagaż rejestrowany trafia do samolotu?

W dzisiejszych czasach ruch w powietrzu jest bardzo duży i nawet średniej wielkości lotniska obsługują po kilkaset połączeń dziennie. Oznacza to, że do samolotów zmierzających w różnych kierunkach muszą trafiać odpowiednie bagaże. Ręczne sortowanie i załadunek bagażu pochłaniałoby zbyt dużo czasu i wysiłku, toteż człowieka muszą wyręczać maszyny.

Aby bagaże rejestrowane nie mieszały się i nie ginęły w drodze do samolotu, już przy stanowisku nadawczym każda walizka oznaczana jest kodem. Właśnie dzięki niemu program wspierający system transportu bagażowego (BHS) jest w stanie skierować każdy bagaż na przenośnik taśmowy, zintegrowany z sorterami.

System transportu bagażowego służy z jednej strony usprawnieniu pracy lotniska, z drugiej zaś bezpieczeństwu wszystkich osób, przebywających w terminalach i na pokładach samolotów. Dlatego systemy BHS muszą obejmować wiele różnych elementów, pozwalających realizować rozmaite zadania na kolejnych etapach podróży bagażu – opowiada nasz rozmówca z Cassioli Polska.

Do obsługi bagaży rejestrowanych potrzebne są stanowiska nadawcze, na których odbywa się wstępna kontrola nadawanych pakunków. Już w momencie nadawania walizki jest ona ważona. Nie bez powodu linie lotnicze nakładają na pasażerów ograniczenia względem wymiarów i ciężaru bagaży – jeśli osoba podróżująca nie będzie przestrzegała tych wymogów, system nie dopuści do załadowania bagażu na pokład.

Kolejny etap podróży walizki do luku musi obejmować kontrolę bezpieczeństwa, przy czym oczywiście nie ma czasu na ręczne sprawdzanie jej zawartości. Specjalne urządzenia detekcyjne sprawdzają bagaże pod kątem obecności materiałów wybuchowych i radioaktywnych, co pozwala zapobiegać ewentualnym tragediom.

Podstawowym urządzeniem transportu bliskiego w logistyce lotniskowejprzenośniki taśmowe. Jednak na ich końcu najczęściej znajdują się ludzie, którzy z wykorzystaniem pojazdów przewożą bagaże na płytę lotniska, gdzie ładunek przejmuje kolejna taśma, prowadząca już do luku.

Kontrola bezpieczeństwa bagażu podręcznego

Jeszcze inaczej wygląda kwestia bagaży podręcznych. Te pasażer zabiera ze sobą do kabiny samolotu. Ponieważ odprawa bezpieczeństwa powinna trwać maksymalnie kilka minut, kontrolerzy potrzebują wsparcia nowych technologii. Automatyczne przenośniki taśmowe i urządzenia do prześwietlania zawartości bagażu pozwalają maksymalnie skrócić czas potrzebny do przejścia na strefę odprawy paszportowej.

Stworzenie niezawodnego systemu transportu wewnętrznego dla lotniska wymaga sięgania wyłącznie po sprawdzone, doskonale zintegrowane rozwiązania. Do takich niewątpliwie należy Cassioli Airport Division, który korzysta z wieloletnich doświadczeń i technologicznego know-how międzynarodowej grupy Cassioli, od ponad 3 dekad zajmującej się rozwojem automatyki przemysłowej.