Podnośnik kanałowy Przedsiębiorca
20 września 2018

Podnośnik kanałowy – charakterystyka konstrukcji

Do obsługi, naprawy, czy diagnostyki samochodów w warsztatach i na diagnostycznych często potrzebny jest swobodny dostęp do ich podwozi. Najpopularniejszym rozwiązaniem są klasyczne podnośniki kanałowe z napędem hydraulicznym, inaczej nazywane dźwignikami hydraulicznymi. Napęd hydrauliczny polega na współpracy pompy, zazwyczaj ręcznej oraz tłokowego siłownika. Czym charakteryzuje się konstrukcja podnośników?

Działanie mechanizmu w podnośniku

Napęd hydrauliczny, jak wspomnieliśmy we wstępie, polega na współpracy pompy oraz siłownika tłokowego, który może mieć pojedynczy lub wielokrotny element ruchomy – element teleskopowy. Ruch powrotny następuje w momencie otwarcia zaworu niwelującego nadciśnienie roboczego płynu. Zasada działania napędu hydraulicznego oparta jest na prawie Pascala, które mówi, że jeśli na płyn w zamkniętym zbiorniku wywierane jest zewnętrzne ciśnienie, to ciśnienie wewnątrz zbiornika jest wszędzie takie samo i równe ciśnieniu zewnętrznemu. Mówiąc w uproszczeniu, ciśnienie rozchodzi się jednakowo we wszystkich kierunkach. Udźwig podnośnika zależny jest od proporcji powierzchni tłoków w pompie i siłownika, a więc od przełożenia napędu.

Podnośniki kanałowe w wersji standard

Standardowe, najtańsze podnośniki kanałowe, nazywane są często singlami. Jak mówi nam przedstawiciel firmy Moto-Dakar z Rzeszowa, na jednym kanale można ich zastosować kilka, przy czym działają one niezależnie od siebie. Oznacza to, że nie da się zsynchronizować ich pracy. W przypadku bardzo dużych, ciężkich samochodów, na ustawionych, osobno działających podnośnikach możemy unieść wyłącznie jedną oś. Wbrew pozorom te proste urządzenia mogą mieć całkiem spory udźwig, nawet do kilkunastu ton, a przy tym nie są ekstremalnie drogie – ich cena to kilka tysięcy złotych.

Inne rodzaje podnośników w warsztatach

Podnośniki kanałowe to tylko jeden z rodzajów podnośników używanych w warsztatach samochodowych. Popularnością cieszą się także podnośniki kolumnowe – jak wskazuje nazwa, elementy unoszenia pojazdu przemieszczają się w pionowych kolumnach (dwóch albo czterech). Inny typ to podnośniki nożycowe, które pozwalają zachowanie większej powierzchni roboczej w warsztacie. Mogą to być podnośniki nożycowe podprogowe, jednostki lekkie i kompaktowe, czy podnośniki nożycowe najazdowe w różnych formach. W serwisach ogumienia często stosowane są proste podnośniki płytowe. Na koniec warto też wspomnieć, że w warsztatach samochodowych i innych serwisach wykorzystywane są także podnośniki punktowe różnego typu. To podnośniki typu żaba, bałwanek, czy podnośniki typu jack.