Artykuł sponsorowany

Przepisy i standardy dotyczące opakowań spożywczych

Przepisy i standardy dotyczące opakowań spożywczych

Opakowanie stanowi jedną z najważniejszych części każdego produktu. Jest nie tylko zabezpieczeniem towaru, ale także jedną z cech wyróżniających daną markę. Oprócz tego, przyciąga uwagę konsumentów i sprawia, że produkt staje się atrakcyjny dla oka. Opakowanie informuje także o właściwościach towaru. Dlatego powinno być stworzone zgodnie z pewnymi przepisami i standardami.

Podstawowe akty prawne dotyczące opakowań spożywczych

Do produkcji opakowań mających kontakt z żywnością używa się różnorodnych materiałów, które powinny spełniać konkretne wymagania jakościowe. Szczególnymi aktami prawnymi zostały objęte materiały, takie jak: klej, wyroby ceramiczne, gumowe, szkło, korek, żywice, metale i ich stopy, papier, tektura, farby drukarskie, silikony, drewno i wiele innych.

W Polsce obowiązują przepisy ustalone przez władze Unii Europejskiej. Do najważniejszych z nich zaliczają się:

  • Rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 27 października 2004 w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 15 stycznia 2008 r. W sprawie wykazu substancji, których stosowanie jest dozwolone w procesie wytwarzania lub przetwarzania materiałów i wyrobów z innych tworzyw niż tworzywa sztuczne przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. O bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Na podstawie obowiązujących w całej Unii Europejskiej przepisów tworzone są listy materiałów dopuszczonych do stosowania w pakowaniu żywności. Przed trafieniem na listę, każde z tworzyw jest uprzednio skrupulatnie oceniane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Jakie wymagania powinien spełniać materiał do wyrobu opakowań mających kontakt z żywnością?

Do podstawowych cech, dopuszczonego do kontaktu z żywnością materiału należy między innymi jego znakowanie. Obowiązujące standardy i przepisy nakładają na producentów obowiązek poinformowania konsumentów, na przykład o rodzaju materiału wykorzystanego do produkcji opakowania oraz substancji, które mogą z niego przenikać do żywności. Poza tym etykiety powinny posiadać nazwę i adres producenta, wskazówki dotyczące użytkowania oraz specjalne zalecenia dotyczące bezpiecznego stosowania produktu – informuje jeden z pracowników drukarni DemDruk, zajmującej się między innymi produkcją i drukiem opakowań dla gastronomii.

Poza znakowaniem, ważne jest też, aby materiały dopuszczone do kontaktu z żywnością nie uwalniały do niej różnych substancji na poziomie szkodliwym dla ludzkiego zdrowia i życia oraz nie zmieniały jej składu w niedopuszczalny sposób. Wyroby tego typu nie mogą również powodować zmian w smaku lub zapachu jedzenia.

Każda firma produkująca kleje, tusze drukarskie czy inne materiały mające kontakt z żywnością musi przekazać podstawowe informacje dotyczące zgodności na różnych etapach produkcji, aby tworzywa te mogły być użyte w dalszym tworzeniu opakowań spożywczych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.