Artykuł sponsorowany

Rejestracja firmy. Etapy postępowania

Rejestracja firmy. Etapy postępowania

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Proces rejestracji firmy staje się coraz prostszy, a także szybszy, dzięki możliwości wykonania niektórych kroków przez Internet. Przed dokonaniem samej rejestracji, należy wybrać prawną formę prowadzenia działalności oraz formę organizacyjną. Dobrze jest przygotować także informacje, takie jak data rozpoczęcia działalności, adres, dane urzędu skarbowego oraz dane osobowe przedsiębiorcy. Wszystkie dane niezbędne do zarejestrowania firmy znajdują się na formularzu CEIDG – 1, dzięki któremu dokonuje się zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jak zarejestrować firmę krok po kroku?

Rejestracja firmy – złożenie formularza

Pierwszym krokiem w rejestracji firmy jest wypełnienie formularza do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po otrzymaniu numeru NIP, pojawia się on automatycznie w systemie CEIDG. W formularzu CEIDG - 1 należy podać rodzaj działalności, jaką chcemy prowadzić. Wpisuje się ją poprzez numery wybranych czynności, które są zawarte w spisie Polskiej Klasyfikacji Działalności. Do formularza wpisuje się także formę opodatkowania. Podaje się również dane osoby lub biura księgowego, które będzie prowadziło dokumentację finansową firmy. Jeżeli podczas wypełniania wniosku nie wiadomo jeszcze z jakim biurem będziemy pracować, należy wybrać opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji.

Zgłoszenie założenia działalności w ZUS

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych powinno udać się w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Jak mówi jeden ze specjalistów z biura księgowego PIMAG: W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych należy zgłosić, jakie składki będzie się odprowadzało. Jeżeli przedsiębiorca ma w planach zatrudnienie pracowników, powinien zgłosić ich do ZUS w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z danym pracownikiem. Przedsiębiorca jest zobowiązany do opłacania składek na Fundusz Pracy, Ubezpieczenie Społeczne oraz Ubezpieczenie Zdrowotne. Zgłaszając się do ubezpieczenia społecznego, należy wypełnić i złożyć stosowne formularze.

Rejestracja firmy

Osobisty numer NIP staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotychczas nie posiadało się tego numeru, zostanie on nadany przez Ministerstwo. Numer powinien się pojawić w wyszukiwarce przedsiębiorców trzy dni od podpisania wniosku w CEIDG. Przedsiębiorca musi także zdecydować, czy chce być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak, musi złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT – R najpóźniej w dniu, który poprzedza dzień rozpoczęcia działalności.

Rejestracja własnej firmy nie jest skomplikowanym procesem. Ogromne ułatwienie stanowi możliwość wykonania większości kroków drogą elektroniczną. Taka forma rejestracji firmy zaoszczędza wiele stresu oraz czasu, który nie jest marnowany na czekanie w urzędowych kolejkach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.