Artykuł sponsorowany

Restrukturyzacja czy ogłoszenie upadłości - skutki dla wierzyciela

Restrukturyzacja czy ogłoszenie upadłości - skutki dla wierzyciela
Długi firm są coraz większe. Jak wskazują dane Krajowego Rejestru Długów, tylko w 2017 roku zadłużenie polskich przedsiębiorców sięgało kwoty 10 miliardów złotych. Średni dług dla jednej firmy przekraczał 41,5 tys. zł. W przypadku utraty płynności finansowej właściciel działalności gospodarczej może skorzystać z dwóch rozwiązań – restrukturyzacji lub upadłości firmy. Jakie wiążą się z tym skutki dla wierzycieli?

Restrukturyzacja firmy a zaspokojenie wierzycieli

Restrukturyzacja firmy może okazać się najlepszym rozwiązaniem w przypadku nieustannie pogarszającej się kondycji budżetu naszego przedsiębiorstwa. Szczególnie, że nowe prawo restrukturyzacyjne gwarantuje dogodne warunki zarówno dla tych, którzy wpadli w tarapaty finansowe, jak i dla tych, którzy czekają na zwrot pieniędzy. I przedsiębiorca, i wierzyciel mogą odnieść korzyści z wypracowania układu sprzyjającego obydwu stronom. Prawo restrukturyzacyjne dopuszcza cztery procedury postępowania restrukturyzacyjnego. Prześledźmy każdą z nich i sprawdźmy, jakie konsekwencje ze sobą niosą: 1. Postępowanie o zatwierdzenie układu – postępowanie pozasądowe, w którym jedynym zadaniem sądu jest zatwierdzenie układu z wierzycielami. Największą rolę odgrywa tutaj doradca restrukturyzacyjny, który przygotowuje propozycje układu dla wierzycieli i sprawdza, jakie decyzje odnośnie niego podjęli. Jeśli wierzyciele zgadzają się na układ w wystarczającej ilości głosów, doradca restrukturyzacyjny składa wniosek do sądu, który zatwierdzi układ lub odmówi jego przyjęcia. 2. Przyspieszone postępowanie układowe – postępowanie sądowe, prowadzone jeżeli suma wierzytelności spornych, które uprawniają do głosowania nad układem, nie przekracza 15% ogólnej sumy wierzytelności (wierzytelności sporne to wierzytelności zakwestionowane przez dłużnika, do których nie odnosi się prawomocny wyrok). To rozwiązanie dedykowane firmom w pierwszej fazie kryzysu finansowego, kiedy zaczynają się pierwsze postępowania egzekucyjne prowadzone przez komorników. 3. Postępowanie układowe – postępowanie sądowe, które ma miejsce jeżeli suma wierzytelności spornych przekracza 15%. Dotyczy firm, dla których prowadzone są liczne postępowania egzekucyjne. Rozpoczęcie przyspieszonego postępowania układowego i postępowania układowego oznacza zawieszenie postępowań egzekucyjnych i brak możliwości wszczęcia nowych postępowań. 4. Postępowanie sanacyjne – dotyczy dłużników, którzy mają najtrudniejszą sytuację finansową. Zarządca powołany przez sąd ma od tej pory (w przeciągu kolejnego roku) prowadzić sprawy firmy, przygotować a następnie wdrożyć plan restrukturyzacyjny. Ma wolną rękę do redukcji stanowisk pracy czy odstępowania od nierentownych kontraktów. W trakcie realizacji planu lub po jego zakończeniu sąd zwołuje zgromadzenie wierzycieli, którzy podejmują decyzję o zatwierdzeniu lub odrzuceniu oferowanego im układu. W tym przypadku również sąd zwiesza prowadzone postępowania egzekucyjne, a dodatkowo pozbawia reprezentantów spółki możliwości zarządzania majątkiem.
Dzięki nowym zasadom restrukturyzacji dłużnik ma więcej czasu, aby ustabilizować sytuację przedsiębiorstwa i wynegocjować korzystne warunki spłaty. Wierzyciele również nic nie tracą, ponieważ nie muszą wszczynać kosztownych postępowań egzekucyjnych, które często nie przynoszą pożądanych skutków. Wykwalifikowani doradcy restrukturyzacyjni opracowują rozwiązania pozwalające doprowadzić do rezultatów satysfakcjonujących obie strony i uniknąć ogłoszenia upadłości firmy – tłumaczy nasz ekspert z firmy Eureka - Restrukturyzacje Sp. z o.o.
Niekiedy jednak sytuacja przedsiębiorstwa jest tak zła, że sąd odmawia rozpoczęcia postępowania restrukturyzacyjnego. Wówczas ogłoszenie upadłości staje się jedynym wyjściem.

Ogłoszenie upadłości a zaspokojenie wierzycieli

Ogłoszenie upadłości firmy jest konieczne, kiedy dłużnik nie jest w stanie pokryć bieżących potrzeb firmy i opłat związanych z postępowaniem restrukturyzacyjnym. Tak samo, kiedy restrukturyzacja nie prowadziłaby do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, wniosek o nią może zostać odrzucony. Aby upadłość konsumencka mogła dojść do skutku, opóźnienie w regulowaniu długów musi przekraczać trzy miesiące, a ich suma musi być większa niż 10% wartości bilansowej przedsiębiorstwa. Czy upadłość godzi w interesy wierzycieli? Nie, winna być przeprowadzona w sposób, który pozwoli w maksymalnym stopniu spłacić długi. Z dniem ogłoszenia upadłości majątek firmy staje się masą upadłości, która będzie służyć zaspokojeniu wierzycieli. Jeżeli mamy wątpliwości, jak rozwiązać sytuację naszej firmy, powinniśmy skontaktować się z osobami, które zajmują się diagnozowaniem sytuacji finansowej przedsiębiorstw i doradzają, jakie działania podjąć, aby wyjść na prostą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.