Artykuł sponsorowany

Różnice między fuzją a przejęciem firm

Różnice między fuzją a przejęciem firm

W sferze biznesu, podobnie jak w wielu innych obszarach życia, używa się języka, w którym aż roi się od specjalistycznych, i pewnie dlatego często nie do końca zrozumiałych terminów. Jako doskonałe przykłady mogą posłużyć wyrażenia fuzja i przejęcie. Terminy te w nomenklaturze gospodarczej oznaczają dwa zupełnie różne działania. Mimo to bardzo często są przez laików mylone. Sprawdźmy zatem, czym różni się fuzja od przejęcia?

Co to jest fuzja?

Fuzja w kontekście ekonomicznym, to nic innego jak połączenie dwóch lub więcej firm o podobnej wielkości w jeden podmiot gospodarczy. Efektem tego procesu jest powstanie nowego przedsiębiorstwa. Fuzje są możliwe w przypadku zarówno wielkich koncernów, jak i małych firm, jednak na ogół częściej mają miejsce w przypadku podmiotów prowadzących działalność na dużą skalę i działających jako spółki prawa handlowego m.in. spółki akcyjne, czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto także zauważyć, że gdy dochodzi do fuzji, to każdy z podmiotów w niej uczestniczących zachowuje pozycję równą wobec pozostałych partnerów. Jak wyjaśnia ekspert z kancelarii Chrapkiewicz, Gworek, Hejosz Sp. p. świadczącej usługi w zakresie szeroko pojętej obsługi prawnej:

-Ważną, a niektórzy twierdzą nawet, że kluczową konsekwencją wynikającą z fuzji jest zachowanie przez podmioty nią objęte takich samych uprawnień jak pozostali partnerzy. W praktyce oznacza to, że jeśli na przykład fuzja dotyczy dwóch spółek, to w nowej spółce każdy z podmiotów ją tworzących otrzymuje 50% głosów na walnym zgromadzeniu. Polski system prawny przewiduje dwa modele przeprowadzania fuzji. Pierwszy to fuzja polegająca na zawiązaniu nowej spółki. W tym przypadku cały majątek łączących się spółek przechodzi na nową spółkę, a akcjonariusze otrzymują jej akcje. Druga możliwość to fuzja poprzez przejęcie. Model ten zakłada wniesienie całego majątku spółki przejmowanej do masy majątkowej spółki przejmującej, która w zamian wydaje wspólnikom spółki przejmowanej akcje lub udziały. Warto zauważyć, że bez względu na rodzaj fuzji właściciele nowego podmiotu mają równy wpływ na jego zarządzanie, funkcjonowanie i kierunki rozwoju.

Kiedy możemy mówić o przejęciu?

O przejęciu w rozumieniu gospodarczym mówimy zawsze wtedy, kiedy jedna firma wchłania inne przedsiębiorstwo. Operacja ta nie powoduje powstania żadnego nowego podmiotu, a co więcej firma przejmowana nie może decydować o formie i zakresie swojej działalności po przejęciu. Teoretycznie przejęcie jest zabiegiem łatwiejszym niż fuzja. Jednak każda firma decydująca się na podjęcie takich kroków względem innego podmiotu powinna planowane działania skonsultować z kancelarią prawną specjalizującą się w tego typu procesach. Tym bardziej że podobnie jak w przypadku fuzji, także przejęcia są możliwe na dwa sposoby. Pierwszym jest kupno akcji bądź udziałów. Natomiast drugi polega na bezpośrednim zakupie składników majątkowych przejmowanej firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.