Artykuł sponsorowany

Standaryzacja druku - czym jest i czemu służy

Standaryzacja druku - czym jest i czemu służy
Standaryzacja w drukowaniu ma na celu zdefiniowanie możliwie niewielkiej ilości krzywych charakterystycznych wraz z ich tolerancjami. Umożliwia to drukowanie nakładów dobrej jakości w korzystnych cenach, niezależnie od tego jakie właściwości mają urządzenia wykorzystywane do wykonywania form drukowych lub maszyn drukujących. Wyjaśniamy na czym polega i czemu służy standaryzacja druku.

Po co standaryzować druk?

Standaryzacja druku to termin bezpośrednio związany z techniką drukowania offsetowego. W tej technice, od oryginału do produktu końcowego, następują l iczne procesy technologiczne, takie jak:
  • proces reprodukcji (wyciągi barw),
  • odbitki próbne,
  • drukowanie nakładu,
  • naświetlanie płyt drukowych.
W każdym z wyżej wymienionych etapów zmieniają się rozmiary elementów drukowanego rysunku. I tak, punkty rastrowe stają się większe lub mniejsze, a kreski cieńsze lub grubsze. Zachowanie się na każdym z tych etapów można opisać za pomocą krzywych charakterystycznych przenoszenia. Najbardziej znanymi są krzywe charakterystyczne przenoszenia rysunku na formę drukową i drukowania.
Celem wszystkich procesów reprodukowania jest doprowadzenie do tego, by druk był zgodny z oryginałem. Aby tego dokonać, przed rozpoczęciem drukowania znane muszą być wszystkie krzywe charakterystyczne przenoszenia. Tylko w takim przypadku zmiany wymiarów drukowanego oryginału mogą być kompensowane względem siebie. Zatem, celem standaryzacji w drukowaniu jest zdefiniowanie jak najmniejszej ilości krzywych charakterystycznych wraz z ich tolerancjami – tłumaczy ekspert reprezentujący firmę REPROGRAF.
Standaryzacji druku dokonuje się po to, aby drukowanie nakładów dobrej jakości było korzystne cenowo, bez względu na właściwości stosowanych urządzeń lub maszyn drukujących.

Jak standaryzować druk?

Aby dokonać standaryzacji druku, wszystkie fazy drukowania muszą być podporządkowane temu celowi i muszą być ciągle kontrolowane. Pomocne są w tej sytuacji pasemka kontrolne drukowania i pasemka kontrolne naświetlania form drukowych. Ponadto, bardzo przydatnym narzędziem są kolorymetry zainstalowane w maszynie drukującej. Choć stosuje się wiele różnych systemów standaryzacji, to wszystkie z nich mają wspólny cel – ekonomiczną produkcję w jak najlepszej jakości. Warto dokonywać standaryzacji, ponieważ niesie ze sobą ogromne korzyści, takie jak zgodność z proofem oraz zadowolenie klientów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.