Bezpieczne dokowanie Przedsiębiorca
24 lipca 2020

Systemy bezpiecznego dokowania. Droga fikcja czy rzeczywista poprawa BHP?

Dzisiejszy, sprawnie działający świat nie mógłby absolutnie istnieć bez wysoko rozwiniętej logistyki gwarantującej, że wszystko czego tylko potrzebujmy możemy otrzymać w spodziewanym miejscu i czasie. Jakże ważnymi elementami tego całego łańcucha okazują się być magazyny, gdzie – by zaspokoić popyt klientów – wszelkie operacje muszą zachodzić nie tylko szybko, lecz również bezpiecznie.

Po zagłębieniu się nieco dalej w szczegóły jasne wydaje się, że załadunek i rozładunek towarów odbywający się przy wykorzystaniu rampy, nabiera tutaj kluczowego znaczenia. Poprawna realizacja dostaw bazować musi na właściwym obchodzeniu się z cennym ładunkiem, który w obliczu pośpiechu, zmęczenia, czy występowania innych czynników bywa narażony na poważne uszkodzenia. Na szczęście rynek potrafi poradzić sobie i z tym problemem – między innymi poprzez wykorzystanie mnogich systemów bezpiecznego dokowania, o których postaramy się opowiedzieć nieco więcej w tekście, jaki specjalnie dla Was przygotowaliśmy.

Akcesoria podnoszące bezpieczeństwo

Nim jednak przejdziemy do gotowych, dedykowanych rozwiązań opisać wypada pojedyncze, wchodzące w skład większej całości akcesoria, zdecydowanie usprawniające przeładunek. Niezależnie od tego, czy chcemy doposażyć obecnie używane stanowisko, czy też rozważamy budowę zupełnie nowego, warto zainteresować się dodatkami, które niewątpliwe ułatwią zadanie: zarówno ludziom obsługującym halę, jak i kierowcom dostawczych samochodów.

Naprowadzacze kół, odbojniki oraz kliny

Na samym początku warto wymienić osprzęt, który przyda się podczas bezpośredniego podjeżdżania pod właściwą rampę. Mamy na myśli chociażby specjalne naprowadzacze kół, pomagające należycie ustawić ciężarówkę w stosunku do wrót, z drugiej strony niwelując błędy podczas manewrowania. Odbojniki natomiast są w stanie ochronić cały budynek, a także obsługiwany pojazd przed mniejszymi i większymi uszkodzeniami, zaś sprytne kliny pozwalają na zablokowanie kół zaparkowanego już auta.

Lampy dokowe i sygnalizacyjne

Idąc dalej, na uwagę na pewno zasługują różnego rodzaju lampy, które da się podzielić na dokowe oraz sygnalizacyjne. Pierwsze z nich – opracowane w technologi LED – wykorzystuje się do doświetlania przestrzeni przeładunkowej, wliczając w to także wnętrze naczepy. Plusy wynikające ze stosowania tego typu udogodnień nasuwają się same – mniejsze ryzyko ewentualnej kolizji, jak również lepsza widoczność przyjmowanego lub powierzanego towaru. Lampy sygnalizacyjne, podpinane pod obwody sterowania rampą, informują wszystkich o sytuacji panującej na magazynie – określają moment rozpoczęcia pracy z towarem, pozwalając też kierowcy bezpiecznie się oddalić.

ELSAFE – autorski system bezpiecznego dokowania

Wspomniane wcześniej systemy bezpiecznego dokowania – jak każdy inny zintegrowany koncept – to kompleksowa i skuteczna odpowiedź na problemy natury BHP, jakich przez lata doświadczała branża logistyczna. Środki przeznaczone w tym przypadku na montaż są niczym w porównaniu do wartości szkód, jakie może spowodować zostawienie wszystkiego zwykłemu przypadkowi. Choć na rynku czeka na nas kilka opcji, z pewnością warto dłużej zatrzymać się przy rozwiązaniu o nazwie ELSAFE – autorskiej propozycji kaliskiej firmy ELKO, bazującej na trzydziestoletnim doświadczeniu owego przedsiębiorstwa, jaką teraz właśnie przybliżymy.

Jak działa ELSAFE?

Wytyczne systemu ELSAFE rekomendują, by kierowca zaraz po zadokowaniu swego pojazdu pod jedno z kół podłożył klin, pamiętając jednak o centymetrze lub dwóch luzu. Wykonanie tego zdania spowoduje zapalanie się żółtej lampki, która magazynierowi da sygnał do rozpoczęcia procedury przeładunku. Następnie, po otwarciu bramy i połączeniu doku z samochodem za pomocą rampy, w środku pokaże się zielone światło, na zewnątrz zaś – czerwone. W razie wystąpienia jakichś nieprawidłowości, czujnik zintegrowany z klinem uruchomi alarm dźwiękowy, nakazujący zaprzestanie rozładunku lub załadunku przez pracownika hali. Gdy położenie samochodu wróci do określonej normy, będzie można bezpiecznie wznowić pracę. Później, gdy operacje towarowe zakończą się sukcesem, a rampa zostanie złożona do pozycji wyjściowej, światła znów się zmienią – tym razem odwrotnie w stosunku do poprzedniego stanu. Finalnie, kierowcy pozostaje tylko odłożenie klina do specjalnej, naściennej kieszeni oraz odjazd w stronę kolejnego miejsca przeznaczenia.