Artykuł sponsorowany

Uproszczona księgowość – parę słów o ryczałcie ewidencjonowanym

Uproszczona księgowość – parę słów o ryczałcie ewidencjonowanym
Zastanawiasz się, czy przejść w nowym roku na ryczałt ewidencjonowany, czyli uproszczoną formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych? Pamiętaj –  uzyskasz go, składając oświadczenie do 20 stycznia roku podatkowego. Zanim jednak przygotujesz dokument, dowiedz się nieco więcej na temat uproszczonej księgowości.

Czy możesz przejść na ryczałt ewidencjonowany?

Zacznijmy od tego, że nie wszyscy mogą płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.  Z tego rodzaju uproszczonej księgowości może korzystać jedynie pewna grupa podatników – osoby fizyczne, które prowadzą działalność samodzielnie lub w formie spółki cywilnej lub jawnej. Ważnym kryterium jest także przychód uzyskany w roku poprzednim – nie może bowiem przekroczyć kwoty 250 tys. euro. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne na zasadzie ryczałtu nie mogą rozliczać się podatnicy, którzy osiągają przychody m.in. z tytułu prowadzenia aptek i lombardów, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy też wykonywania wolnego zawodu (nie uwzględniając lekarzy, technika dentystycznego, położnej, pielęgniarki, felczera, tłumacza i nauczyciela udzielającego lekcji na godziny). Poza tym na ryczałt nie może przejść podatnik zatrudniony na umowę o pracę lub taki, który w ramach prowadzenia własnej działalności zamierza wykonywać te same usługi na rzecz aktualnego lub byłego pracodawcy, dla którego wykonywał je w ostatnich dwóch latach. Po więcej informacji odsyłamy do pełnej treści ustawy. To dla Ciebie zbyt skomplikowane? Umów się na spotkanie w biurze rachunkowym Onyks, na którym doświadczona księgowa, po zapoznaniu się z Twoją sprawą, poinformuje Cię, z jakiej formy opodatkowania możesz korzystać. https://www.youtube.com/watch?v=XBf9_tXgriY

Poznaj stawki ryczałtu ewidencjonowanego

Korzystając z usług biura rachunkowego od razu dowiesz się, jaka stawka będzie Cię obowiązywać. Jest ona uzależniona od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i wynosi kolejno: 20% od osiągniętych przychodów (m.in. dla lekarzy, pielęgniarek, tłumaczy), 17% (m.in. dla branży hotelarskich, parkingowych, fotograficznych, pośrednictwa sprzedaży samochodów), 10% (od przychodów z tytułu zdobycia praw majątkowych albo nieruchomości należących do majątku firmy), 8,5% (np. z tytułu umowy najmu, świadczenia usług wychowania przedszkolnego), 5,5% (od działalności wytwórczej z zakresu robót drogowych i innych), 3% (z działalności usługowej w zakresie handlu czy też produkcji zwierzęcej) oraz 2% (od sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnego gospodarstwa, przetworzonych w sposób nieprzemysłowy). Pamiętaj jednak, że prawo podatkowe podlega ciągłym zmianom dlatego w każdej sytuacji zalecamy kontakt z doświadczonym księgowym, który zna bieżące przepisy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.