W czym tkwi fenomen firmy Caterpillar?
Logo CAT z żółtym trójkątem jest znane na całym świecie i to nie tylko osobom związanym z branżą budowlaną. Chociaż głównym obszarem działalności amerykańskiej firmy jest produkcja ciężkich maszyn i silników przemysłowych, Catepillar sprzedaje też świetne buty, odzież, zegarki i wiele innych produktów. Ich cechą wspólną jest niezawodność. Catepillar to marka dla osób wymagających nie modnego designu, ale wygody i pewności w każdych warunkach.
Globalny lider produkcji maszyn budowlanych
Catepillar jest jednym ze światowych liderów produkcji sprzętu budowlanego i górniczego oraz silników diesla, gazowych i lokomotyw spalinowo-elektrycznych, jednak ciężki sprzęt do zadań specjalnych nie wyczerpuje długiej listy artykułów sygnowanych logo CAT. W 2020 roku przychód firmy osiągnął prawie 42 biliony dolarów. Produkty CAT są dystrybuowane na cały świat, a fabryki znajdują się na pięciu kontynentach; części zamienne CAT produkowane są też w kilku zakładach w Polsce.
Sekret sukcesu Catepillar tkwi w jakości. Inżynierom CAT od chwili założenia firmy w 1925 roku przyświeca ta sama idea – ich maszyny mają rozwiązywać problemy, z jakimi można spotkać się podczas pracy w terenie. Właśnie dlatego żółte koparki, ładowarki, spychacze na gąsienicach (od ang. catepillar) mogą pochwalić się niezawodnością, która zaskarbiła im uznanie użytkowników na całym świecie. W rezultacie maszyny CAT poruszają się już nie tylko po placach robót, ale też po polach uprawnych i… bitewnych. Wojskowy debiut maszyn Catepillar miał z resztą miejsce już w czasie II wojny światowej.
Catepillar to pragmatyzm. W maszynach tej marki nie ma żadnych zbędnych dodatków, nic nie jest tutaj przypadkowe. Nawet wybór charakterystycznego, żółtego koloru maszyn był podyktowany względami praktycznymi. Do 1930 roku urządzenia Catepillar były szare, żółtej farby zaczęto używać, aby maszyny były lepiej widoczne na drodze – opowiada nasz rozmówca z poznańskiej firmy ZAMA.
Recepta na sukces od Catepillar
Firma Catepillar powstała na drodze fuzji dwóch innych przedsiębiorstw, których właściciele wpadli na pomysł wyposażenia traktorów w gąsienice. Współpraca Holta i Besta była szalenie owocna – wspólnie opracowali ponad 100 patentów. Oprócz zmysłu technicznego panom nie brakowało też przedsiębiorczości. Każda sytuacja, od wojny po wielki kryzys, była dla nich okazją do przygotowywania nowych pomysłów, odpowiadania na bieżące potrzeby rynku. Innowacyjność, otwartość i odwaga założycieli to cechy, które pozwoliły im też wyjść poza najlepiej znane sobie branże. Te same wartości z pewnością wyznają kontynuatorzy ich dzieła. Dziś firma Catepillar jest obecna w najrozmaitszych branżach: od budowy maszyn przez odzież po usługi finansowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana