Artykuł sponsorowany

W jaki sposób przechowywać akta osobowe?

W jaki sposób przechowywać akta osobowe?

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej. Konieczność prowadzenia teczek pracowniczych wynika z art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy. Z dniem 1 styczna 2019 roku ustawodawca wprowadził nowe zmiany w zakresie prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej, w tym akt osobowych. Dowiedz się więcej.

Z czego składają się akta osobowe?

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. 2018 poz. 2369) określa zasady, w jaki sposób ma być prowadzona dokumentacja pracownicza od 1 stycznia 2019 roku. Każdy pracodawca musi prowadzić oddzielnie dla każdego pracownika akta osobowe (Rozdz. 2, § 2). Akta osobowe pracownika, przeciwnie do stanu sprzed 2019 r., składają się z 4 części (Rozdz. 2, § 3):

  • w części A – dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku
    z ubieganiem się o zatrudnienie
  • w części B – dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika
  • w części C – dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy
  • w części D – odpis zawiadomienia o ukaraniu lub inne dokumenty związane
    z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.

Część czwarta (D) jest nową częścią, która została wyodrębniona przez ustawodawcę z części drugiej – B.

Gdzie przechowywać akta osobowe pracowników?

Zgodnie z nową ustawą, od dnia 1 stycznia 2019 r. okres przechowywanie akt osobowych i dokumentacji płacowej uległ skróceniu. W przypadku nowozatrudnionych pracowników pracodawca jest zobowiązany do przechowywania akt osobowych przez 10 lat od zakończenia stosunku pracy. Z kolei akta osobowe zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r. – przez 50 lat.

Niezależnie jednak od okresu przechowywania i formy (papierowa bądź elektroniczna), w jakiej dokumenty będą przechowywane pracodawca jest zobowiązany do tego, aby nikt niepowołany nie miał do nich dostępu. Szczegółowe zasady przechowywania dokumentów w formie papierowej określa cytowane wcześniej Rozporządzenie (Dz.U. 2018 poz. 2369). Zgodnie z jego treścią (Rozdz. 2, § 8.) pracodawca musi zapewnić odpowiednie warunki, które zabezpieczą taką dokumentację przed:

  • zniszczeniem,
  • uszkodzeniem,
  • utratą,
  • dostępem osób nieupoważnionych.

Ustawodawca określa również szczegółowe warunki, jakie musi spełnić pomieszczenie, w którym będzie przechowywana dokumentacja pracownicza. Takie miejsce charakteryzuje się:

  • odpowiednią wilgotnością,
  • temperaturą,
  • zabezpieczeniem przed dostępem osób niepowołanych.

Firma Konsmetal specjalizuje się w produkcji profesjonalnego sprzętu zabezpieczającego, w tym szaf metalowych na dokumenty niejawne. Szafy na dokumenty poufne, a takimi są również akta osobowe, gwarantują odpowiednie ich przechowywanie. Dzięki stosowanym zabezpieczeniom chronią dokumenty poufne przed niepowołanym dostępem, ale także przed ich uszkodzeniami, w tym zniszczeniem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.