Artykuł sponsorowany

Wszystko, co musisz wiedzieć o druku solwentowym

Wszystko, co musisz wiedzieć o druku solwentowym

Druk wielkoformatowy stanowi ważną część nowoczesnej  poligrafii. Istnieje wiele metod, którymi można go wykonać, jednak wśród nich największą popularnością cieszy się druk solwentowy. Czym dokładnie jest ta technika? Gdzie znajduje zastosowanie? Jakie są jego zalety i wady? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego wpisu.

Czym jest druk solwentowy?

Druk solwentowy to metoda, w której ma zastosowanie ploter atramentowy. Tradycyjne farby na bazie wody zastąpiono w niej tuszami solwentowymi produkowanymi na bazie rozpuszczalników organicznych. Wyróżnia się trzy rodzaje solwentu: twardy solwent, mild solwent oraz ekosolwent. Podział ten opiera się na ilości rozpuszczalnika zawartego w bazowym pigmencie oraz na poziomie wytrzymałości wykonanych wydruków.

  • Twardy solwent posiada największą zawartość rozpuszczalnika, a jednocześnie jest najtrwalszy (od 3 do 7 lat).
  • Mild solwent zawiera znacznie mniej rozpuszczalnika, a jego trwałość określana jest na około 2 lata.
  • Ekosolwent wykonywany jest na bazie kwasu mlekowego. Trwałość wydruku wynosi poniżej 2 lat.  

Zastosowanie

Jak tłumaczy specjalista z firmy FUJIFILM Sericol: Nadruki metodą solwentową można wykonywać na każdym materiale z zawartością PVC. To także doskonałe rozwiązanie w przypadku podłoży, do których nie przylegają atramenty wodne. W praktyce druk solwentowy najczęściej stosowany jest do zewnętrznych reklam wielkoformatowych takich, jak bilboardy, banery czy siatki banerowe mesh.

Zalety druku solwentowego

Duża popularność druku solwentowego wynika z jego wielu zalet. Na wstępie warto wyróżnić niezwykłą trwałość, którą zapewniają tusze solwentowe. Ponadto nadruki są bardzo odporne na ścieranie i działanie warunków atmosferycznych takich, jak deszcz czy promieniowanie UV, ale również skrajne temperatury. To wszystko sprawia, że produkty oznakowane tą metodą świetnie sprawdzają się w użytku zewnętrznym. Na uwagę zasługuje również przystępna cena. Dzięki stosunkowo niskim kosztom wydruku metoda druku solwentowego sprawdzi się nawet przy pojedynczych nakładach.

Wady druku solwentowego

Druk solwentowy nie jest pozbawiony wad. Wydruki wykonywane tą metodą nie są tak precyzyjne jak przy atramentach wodnych, jednak w większości przypadków (np. na banerach reklamowych) nie ma to dużego znaczenia, ponieważ oglądane są z dużych odległości. Co więcej – atramenty solwentowe zawierają toksyczne rozpuszczalniki. Znacznie bezpieczniejsze są atramenty eko-solwentowe, jednak jednocześnie ich odporność również jest mniejsza. Drukarnie korzystające z tej metody druku muszą być wyposażone w dobrej jakości urządzenia wentylacyjne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.