Artykuł sponsorowany

Wybór formy opodatkowania przedsiębiorstwa. Co wziąć pod uwagę?

Wybór formy opodatkowania przedsiębiorstwa. Co wziąć pod uwagę?

Przed założeniem działalności gospodarczej musimy zmierzyć się z szeregiem wyzwań oraz podjęciem wielu ważnych decyzji. Jedną z nich jest sposób, w jaki będziemy obliczali przyszłe zobowiązania publiczno-prawne. Decyzja ta poniesie za sobą poważne konsekwencje finansowe, dlatego dobrze jest ją odpowiednio przemyśleć. W niniejszym artykule opisujemy, co należy wziąć pod uwagę, decydując się na konkretną formę opodatkowania w firmie?

Istniejące formy opodatkowania przedsiębiorstwa

Wypełniając wniosek o uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, musimy zaznaczyć jaką formę opodatkowania wybierzemy. W Polsce można rozliczać się według jednej z czterech form opodatkowania, a są to:

  • skala podatkowa lub inaczej opodatkowanie na zasadach ogólnych,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • karta podatkowa.

Zapytaliśmy pracownika Lublińskiego biura rachunkowego o to, od czego powinien być uzależniony wybór jednej z tych poszczególnych form opodatkowania? Powiedział nam, że determinanty są trzy. Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się nad tym, jaką wysokość planowanych dochodów będziemy uzyskiwać (i nie wolno jej mylić z przychodem). W świetle polskiego prawa jeżeli nie będziemy uzyskiwać dochodu wyższego niż 85 528 złotych, to zapłacimy podatek w wysokości 17%. Jeżeli jednak przekroczymy tę kwotę, to zapłacimy 32% podatku od nadwyżki – w takich przypadkach rozsądne może wydawać się skorzystanie z liniowej skali podatkowej. Opodatkowanie na zasadach ogólnych jest rozwiązaniem dobrym dla osób, które mają wysokie koszty uzyskania przychodu. Właśnie ów stosunek kosztów do uzyskiwanych przychodów winien być drugim kryterium wyboru. Trzecim powinno być rozeznanie tematu związanego z ulgami czy rozliczeniami wspólnymi. Wszystkie aspekty omówione powyżej będą skutkowały tym, ile faktycznie będziemy musieli oddawać do Skarbu Państwa z tytułu zobowiązań publiczno-prawnych.

Bazując na powyższej wypowiedzi dostarczenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która z form podatkowych jest najlepsza, może być trudne, ponieważ to wszystko zależy od wielu czynników. Dlatego jeżeli mamy wątpliwości co do formy opodatkowania, to dobrze gdybyśmy skorzystali z usług zaufanego biura rachunkowego, które specjalizuje się w dostarczaniu pomocy przy zakładaniu firmy. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że jako przyszli przedsiębiorcy będziemy ponosić bezwzględną odpowiedzialność za wszelkie uchybienia, a błędy wynikające z nieznajomości przepisów mogą rzutować na wyniki finansowe w całym roku obrotowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.