Toaleta w miejscu pracy Przedsiębiorca
3 sierpnia 2021

Wygodna toaleta w zakładzie pracy – jak powinna się prezentować?

Urządzenie funkcjonalnych toalet to obowiązek każdego zakładu pracy, ale firmy coraz większe znaczenie przywiązują także do ich atrakcyjnego wyglądu oraz zapewnienia wygód dla swoich pracowników. Chętnie sięgają po całkowicie odporne na wilgoć nowoczesne materiały z laminatu HPL, które pozwalają na postawienie lekkiej, estetycznej i łatwej do utrzymania w czystości zabudowy sanitarnej.  

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy precyzyjnie ustalają liczbę stanowisk w toaletach, wymiary kabin czy odległości pomiędzy poszczególnymi urządzeniami sanitarnymi. Wielkości podane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. wyznaczają minimalne wymogi urządzenia wnętrza, ale są one na tyle korzystne dla użytkowników, że wystarcza zastosować się do nich, aby zaaranżować wygodne umywalnie, ubikacje czy natryski.

– Obecnie przedsiębiorstwa urządzając toalety stawiają przede wszystkim na ich funkcjonalność – mówi specjalista z firmy Sanipol specjalizującej się w projektowaniu i budowaniu sanitariatów z laminowanych płyt HPL. – Zwracają zwłaszcza uwagę, aby materiały z których wykonana jest zabudowa, były całkowicie odporne na działanie wody i chemicznych środków czystości, a przez to zachowywały trwałość przez długie lata i były łatwe do utrzymania w porządku. Nowoczesne płyty laminowane świetnie spełniają te wymagania, a przy okazji dają możliwość efektownych aranżacji. Dlatego są tak chętnie wykorzystywane do urządzania sanitariatów w miejscach pracy.

Toaleta musi być blisko

Dla wygody pracowników pomieszczenia sanitarne muszą znajdować się w budynku, w którym przebywa załoga – ewentualnie mogą być poza nim, jeśli są połączone obudowanym przejściem. Co więcej toalety powinny znajdować się na tym samym piętrze co pracownicy. Jednak w sytuacji, gdy na danym poziomie pracuje mniej niż 10 osób, sanitariaty mogą być zorganizowane wyżej lub niżej. Nie mogą być jednak zbyt oddalone, bo maksymalna odległość do nich od stanowisk pracy powinna przekraczać 75 metrów (w wypadku pracy na zewnątrz – 125 m).

Liczba stanowisk w toaletach uzależniona jest od liczby pracowników i ich płci. W sanitariatach używanych przez kobiety lub kobiety i mężczyzn w miejscach gdzie pracuje do 5 osób musi być zainstalowana jedna ubikacja i umywalka. W przypadku, gdy pracowników jest 6-25, wymagane są dwie ubikacje i umywalki, a gdy firma liczy 26-50 osób – już po trzy. Im większy zakład, tym więcej ma być dostępnych instalacji. Nieco mniej rygorystyczne wymagania stosowane są dla miejsc, w których pracują tylko mężczyźni. W tym przypadku przepisy wymagają jednaj ubikacji i umywalki w zakładzie zatrudniającym do 15 osób, dwie ubikacje muszą być w firmie liczącej 16-45 osób, a trzy gdy jest ich 46-75.

Wymiary pomieszczeń i kabin

Dobrze wyposażone umywalnie powinny być wyposażone w zlewy oraz baterie z ciepłą i zimną wodą, dozowniki z mydłem, elektryczne suszarki do rąk lub podajniki papierowych ręczników oraz kosze na śmieci. Zapewnienie odpowiedniej wygody dotyczy także odległość od umywalki do przeciwległej ściany – minimalnie może ona wynosić 1,3 metra.

Ustępy zapewniające pełną wygodę mają zainstalowane miski i baterie WC, posiadają także podajniki papieru toaletowego, szczotki do toalet, wieszaczki oraz kosze na śmieci. Pomieszczenia dla mężczyzn powinny dodatkowo być wyposażone w pisuary. Minimalna szerokość kabiny toaletowej nie może być mniejsza niż 1,3 metra. Natomiast komfortowa odległość między rzędem kabin a zainstalowanymi na przeciwległej ścianie pisuarami powinna liczyć minimum 2 metry.

Kabiny prysznicowe i natryski muszą zorganizować zakłady, w których wykonywanie pracy wiąże się z zabrudzeniami ciała. Stanowiska należy wyposażyć w  baterie i odpływy, dozowniki środków higieny, wieszaki. Kabiny powinny znajdować się w sąsiedztwie szatni, a szerokość każdego stanowiska nie może być mniejsza niż 0,9 metra.

Utrzymanie czystości w toaletach zakładów pracy

Obowiązek utrzymania porządku i czystości oraz uzupełniania środków higieny w pomieszczeniach sanitarnych spoczywa na zakładzie pracy. W interesie firm jest więc takie urządzenie tych pomieszczeń, aby ich sprzątanie sprawiało jak najmniej kłopotów, a wykorzystane materiały konstrukcyjne były trwałe i odporne na negatywne skutki działania np. wilgoci.

W ostatnich latach większość przedsiębiorstw czy urzędów decyduje się na stawianie zabudowy w pomieszczeniach sanitarnych wykonanej z laminowanych płyt HPL. To nowoczesne materiały uzyskiwane z termoutwardzalnych żywic syntetycznych i celulozy. W wyniku obróbki pod dużym ciśnieniem i w wysokiej temperaturze powstają idealnie gładkie i lekkie płyty całkowicie odporne na działanie wody oraz detergentów wchodzących w skład środków czystości. Są one również bardzo wytrzymałe na uszkodzenia, nawet na akty wandalizmu. Pozwala to na stawianie zabudowy sanitarnej w zakładach pracy, która przez długie lata zachowuje swoje właściwości. Płyty doskonale nadają się do budowanie kabin prysznicowych, toaletowych czy wodoodpornych blatów pod umywalki.

Laminaty HPL są dostępne w wielu kolorach, co daje duże możliwości aranżacji wnętrz. Wykonana z nich zabudowa może więc prezentować się bardzo atrakcyjnie. Zaletą jest także ich stosunkowo niewielki ciężar. Pozwala to budować kabiny bez zabudowy przy podłodze, ponieważ ich konstrukcje są oparte na stabilnych nóżkach i podpórkach. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia sprzątanie i utrzymanie pomieszczeń w czystości.