Wykorzystanie łożysk ślizgowych w przemyśle stoczniowym
Kiedy gdzieś tam od czasu do czasu zaprzątają nam głowę jakieś myśli związane z budową statków, to zazwyczaj w naszej wyobraźni jako pierwsze pojawiają się obrazy wielkich kadłubów wodowanych na stoczniowych pochylniach. Skojarzenia takie są jak najbardziej zrozumiałe, mimo że sam kadłub jednostki pływającej to jedynie mniejsza lub większa skorupa i nic więcej. Prawdziwie ciekawe rzeczy kryją się we wnętrzach statku.
Przykłady mechanizmów okrętowych
Będziemy tutaj mówili o wielkich jednostkach pływających, a więc takich, których gabaryty są wielokrotnie większe niż rozmiary największych nawet samochodów. Pewnie niejeden z naszych czytelników widział w jakichś filmowych migawkach wnętrza okrętowych maszynowni. Znajdują się tam mechanizmy o kolosalnych wręcz rozmiarach. Chyba nikt nie potrafi oszacować tylko na pierwszy rzut oka tego, z jak potężnymi mocami mamy do czynienia wtedy, gdy urządzenia te pracują. Generowanym tutaj siłom tarcia mogą podołać jedynie najwyższej jakości łożyska i tuleje ślizgowe, łożyska toczne oraz panewki łożyskowe wykonane ze specjalnych kompozytów materiałowych. Chodzi tutaj głównie o pracę takich elementów, jak ruchome części silników, wały poruszające śrubę okrętową, mechanizmy kierujące sterami, wyciągi kotwiczne, stabilizatory, a oprócz tego różne windy, wciągarki i podnośniki szalup ratunkowych, kontenerów, wewnętrznych urządzeń magazynowych i wielu, wielu innych; lista różnorakich mechanicznych urządzeń znajdujących się na dużych statkach może być naprawdę bardzo długa. O pewnych istotnych aspektach związanych z produkcją elementów łożyskowania, a przede wszystkim łożysk ślizgowych dla tak wielkich mechanizmów, opowiadali nam specjaliści z firmy INBEAR Łożyska Ślizgowe z Gdyni.
Charakterystyka łożysk ślizgowych wykorzystywanych w budowie jednostek pływających
Oczywiście przemysł stoczniowy zajmuje się także budową małych jednostek pływających, chociażby takich jak na przykład niewielkie motorówki czy jachty motorowe, jednak zwracamy tutaj szczególną uwagę na wielkie jednostki, bo to dla nich muszą być projektowane i produkowane łożyska ślizgowe o nadzwyczajnej wytrzymałości. Wytwarza się je głównie z wysokogatunkowych brązów określanych symbolem A18. Materiał ten ma spójną, ziarnistą i uporządkowaną mikrostrukturę i jest pozyskiwany przy zastosowaniu specjalnych technik odlewniczych w bardzo rygorystycznym reżimie technologicznym. Podstawowe składniki materiału A18 to w odpowiednich proporcjach: aluminium, żelazo, miedź oraz niewielkie ilości innych pierwiastków. Z brązu A18 można produkować łożyska ślizgowe o bardzo dużych średnicach, grubościach i długościach, co pozwala im przenosić największe nawet obciążenia.
Łożyska ślizgowe z materiału A18, prócz przemysłu stoczniowego wykorzystywane są także dość szeroko w branży hydrotechnicznej i ogólnie w innych ciężkich przemysłach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana