Artykuł sponsorowany

Zakładanie firmy krok po kroku. Etapy postępowania

Zakładanie firmy krok po kroku. Etapy postępowania

Marzy Ci się własny biznes? Masz dość harowania na cudzy rachunek i chcesz wreszcie pracować na swoją markę? Jeżeli masz już gotowy biznesplan, przyszedł czas na rejestrację działalności. Opowiemy Ci, jak to zrobić. Krok po kroku przeprowadzimy Cię przez proces rejestracji swojego biznesu. W praktyce to dosyć proste, jednak przed Tobą kilka istotnych decyzji, które zaważą na funkcjonowaniu firmy. Gotowy? Zaczynamy.

Ekspert z kancelarii prawnej Krzysztofa Bilskiego:

Rejestracja firmy powinna być poprzedzona gruntowną i fachową analizą, która pozwoli wyłonić najkorzystniejszą formę prowadzenia działalności.

Etap przygotowujący – jakie decyzje podjąć przed rejestracją firmy?

Oprócz prowadzenia biznesu, zawierania umów, przeprowadzania transakcji, zarabiania solidnych pieniędzy, przedsiębiorca obciążony jest szeregiem obowiązków związanych głównie z płaceniem składek, podatków i rzetelnym sporządzaniem ksiąg rachunkowych.

Dlatego istotne jest, żebyś przed zarejestrowaniem biznesu porządnie przeanalizował wszystkie dostępne scenariusze. Skorzystaj z porad ekspertów, którzy specjalizują się w pomocy przy rejestracji firmy. Doradzą,  jaką formę działalności i opodatkowania wybrać oraz  powiedzą Ci, jakie będą z tego wynikać obowiązki i korzyści.

Jedną z kluczowych decyzji do podjęcia, jest wybór kodu PKD, czyli rodzaju działalności. Od niej będzie zależała wysokość płaconych podatków. Przed rejestracją powinieneś rozejrzeć się za najlepszym kontem firmowym oraz wybrać biuro rachunkowe – jeśli masz zamiar z usług jakiegoś korzystać.

Termin rejestracji działalności nie musi być tożsamy z datą rozpoczęcia działania firmy. We wniosku możesz wpisać przyszłą datę tak, aby być w tym czasie gotowym ponosić związane z przedsiębiorstwem obciążenia oraz jak najlepiej wykorzystać okres przysługujących ulg. Wybór tej daty jest istotnym krokiem w zakładaniu firmy, dobrze się zastanów.

Etap załatwiania formalności – rejestracja działalności krok po kroku

Wszystkie decyzje podjęte, wybrałeś chwytliwą nazwę, czas na rejestrację firmy. Miejsce rejestracji będzie zależało od formy działalności. Jednoosobową zarejestrujesz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), wniosek złożysz w urzędzie gminy lub on-line. Spółkę cywilną zarejestrujesz w GUS, wspólnicy powinni być zgłoszeni w CEiDG.  Spółkę z o.o., jawną,  partnerską, komandytowo-akcyjną i akcyjną zgłasza się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). 

Zgłoś siebie i pracowników do ubezpieczeń ZUS (możesz też zrobić to na końcu, ale nie później niż 7 dni od rozpoczęcia działalności). Następnie zgłoś dane firmy do Urzędu Skarbowego. Już na tym etapie możesz zarejestrować się jako podatnik VAT. Załóż w banku konto firmowe i zgłoś je do urzędu.

W zależności do rodzaju i formy działalności mogą być wymagane zezwolenia i dodatkowe załączniki. Pamiętaj, że nie musisz przechodzić przez ten proces sam. Kancelarie prawne, takie jak ta prowadzona przez Krzysztofa Bilskiego, kompleksowo zajmują się rejestracją przedsiębiorstw. Warto skorzystać z fachowego doradztwa na lepszy start w biznesie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.