
Rodzaje uzupełniających znaków drogowych
Znaki drogowe dzielą się na grupy. Przy drogach widzimy więc znaki: ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne, znaki kierunku i miejscowości, znaki uzupełniające, przed przejazdami, znaki szlaków rowerowych czy dla kierujących tramwajami. W tym tekście przyglądamy się znakom uzupełniającym. Czym się one charakteryzują i jaką pełnią funkcję?
Charakterystyka uzupełniających znaków drogowych
Uzupełniające znaki drogowe mają postać niebieskich tablic z białym obramowaniem. Są one w różnych rozmiarach, najczęściej w kształcie prostokąta lub kwadratu. Treści w postaci napisów albo ikon mają kolor biały. Niektóre znaki uzupełniające są żółte z czarną ramką i czarnymi treściami – te odnoszą się do tymczasowych zmian na drodze, podobnie jak żółte pasy na jezdni wyznaczają tymczasowy przebieg pasów. Takie znaki wykonuje firma Andros z Redy.
Celem umieszczania uzupełniających znaków drogowych jest dostarczenie kierowcom dodatkowych informacji. Pozwalają one lepiej zorientować się w organizacji ruchu drogowego, zapowiadają potencjalne zagrożenia. Stanowią dodatek do znaków poziomych i pionowych, rozwijając i precyzując informacje, które one niosą.
Jakie znaki zaliczamy do uzupełniających znaków drogowych?
Lista znaków uzupełniających obejmuje 22 pozycje. Niektóre znaki występują w kilku wariantach. Oto uzupełniające znaki drogowe:
- znak F-1 „przejście graniczne”,
- znak F-2 „przekraczanie granicy zabronione”,
- znak F-3 „granica obszaru administracyjnego”,
- znak F-4 „nazwa rzeki”,
- znak F-5 „uprzedzenie o zakazie”,
- znak F-6 „znak uprzedzający o zakazie, umieszczany przed skrzyżowaniem”,
- znak F-7 „sposób jazdy w związku z zakazem skręcania w lewo”,
- znak F-8 „objazd w związku z zamknięciem drogi”,
- znak F-9 „znak prowadzący na drodze objazdowej”,
- znak F-10 „kierunki na pasach ruchu”,
- znak F-11 „kierunki na pasie ruchu”,
- znak F-12 „znak wskazujący przejazd tranzytowy umieszczany przed skrzyżowaniem”,
- znak F-13 „przejazd tranzytowy”,
- znaki z grupy F-14: F-14a, F-14b i F-14c „tablice wskaźnikowe na autostradzie”,
- znak F-15 „niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych kierunków ruchu”,
- znak F-16 „koniec pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej”,
- znak F-17 „koniec pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej”,
- znak F-18 „przeciwny kierunek dla określonych pojazdów”,
- znak F-19 „pas ruchu dla określonych pojazdów”,
- znak F-20 „część drogi (pas ruchu) dla określonych pojazdów”,
- znak F-21 „ruch skierowany na sąsiednią jezdnię”,
- znak F-22 „ograniczenie na pasie ruchu”.
Wymienione znaki drogowe nie są konieczne do tego, aby jeździć bezpiecznie. Bez nich jednak kierowcy musieliby znacznie bardziej skupiać się na drodze, a także więcej sytuacji by ich zaskakiwało. Znaki uzupełniające, choć nie są nieodzowne, z całą pewnością są przydatne i podnoszą bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a także zwiększają jego płynność.