Organizacja logistyki lotniskowej
W jaki sposób bagaż rejestrowany trafia do samolotu?
W dzisiejszych czasach ruch w powietrzu jest bardzo duży i nawet średniej wielkości lotniska obsługują po kilkaset połączeń dziennie. Oznacza to, że do samolotów zmierzających w różnych kierunkach muszą trafiać odpowiednie bagaże. Ręczne sortowanie i załadunek bagażu pochłaniałoby zbyt dużo czasu i wysiłku, toteż człowieka muszą wyręczać maszyny. Aby bagaże rejestrowane nie mieszały się i nie ginęły w drodze do samolotu, już przy stanowisku nadawczym każda walizka oznaczana jest kodem. Właśnie dzięki niemu program wspierający system transportu bagażowego (BHS) jest w stanie skierować każdy bagaż na przenośnik taśmowy, zintegrowany z sorterami.System transportu bagażowego służy z jednej strony usprawnieniu pracy lotniska, z drugiej zaś bezpieczeństwu wszystkich osób, przebywających w terminalach i na pokładach samolotów. Dlatego systemy BHS muszą obejmować wiele różnych elementów, pozwalających realizować rozmaite zadania na kolejnych etapach podróży bagażu – opowiada nasz rozmówca z Cassioli Polska.Do obsługi bagaży rejestrowanych potrzebne są s tanowiska nadawcze, na których odbywa się wstępna kontrola nadawanych pakunków. Już w momencie nadawania walizki jest ona ważona. Nie bez powodu linie lotnicze nakładają na pasażerów ograniczenia względem wymiarów i ciężaru bagaży – jeśli osoba podróżująca nie będzie przestrzegała tych wymogów, system nie dopuści do załadowania bagażu na pokład. Kolejny etap podróży walizki do luku musi obejmować kontrolę bezpieczeństwa, przy czym oczywiście nie ma czasu na ręczne sprawdzanie jej zawartości. Specjalne urządzenia detekcyjne sprawdzają bagaże pod kątem obecności materiałów wybuchowych i radioaktywnych, co pozwala zapobiegać ewentualnym tragediom. Podstawowym urządzeniem transportu bliskiego w logistyce lotniskowej są przenośniki taśmowe. Jednak na ich końcu najczęściej znajdują się ludzie, którzy z wykorzystaniem pojazdów przewożą bagaże na płytę lotniska, gdzie ładunek przejmuje kolejna taśma, prowadząca już do luku.
Kontrola bezpieczeństwa bagażu podręcznego
Jeszcze inaczej wygląda kwestia bagaży podręcznych. Te pasażer zabiera ze sobą do kabiny samolotu. Ponieważ odprawa bezpieczeństwa powinna trwać maksymalnie kilka minut, kontrolerzy potrzebują wsparcia nowych technologii. Automatyczne przenośniki taśmowe i urządzenia do prześwietlania zawartości bagażu pozwalają maksymalnie skrócić czas potrzebny do przejścia na strefę odprawy paszportowej. Stworzenie niezawodnego systemu transportu wewnętrznego dla lotniska wymaga sięgania wyłącznie po sprawdzone, doskonale zintegrowane rozwiązania. Do takich niewątpliwie należy Cassioli Airport Division, który korzysta z wieloletnich doświadczeń i technologicznego know-how międzynarodowej grupy Cassioli, od ponad 3 dekad zajmującej się rozwojem automatyki przemysłowej.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana